Horeca Antwerpse Groenplaats 5 Het interieur van Good Kompany, losjes gebaseerd op een voetbalstadion. Foto: koen fasseur

Waarom zelfs Kompany en Tanja Dexters geen succes konden maken van horeca op Groenplaats

Na het sportcafé van Vincent Kompany en de Flamingo Bar van Tanja Dexters mislukt ook het Hard Rock Café op de Antwerpse Groenplaats. Opvallend: de klinkende namen sneuvelen één na één in dezelfde twee panden, rechts van het Hiltonhotel. Toch zijn ze in horecamiddens niet zo verrast.

De kant van de Antwerpse Groenplaats waar het Hiltonhotel staat, lijkt zo stilaan op een krantenpagina met schielijke overlijdens. Het voorbije decennium hebben verschillende bekende ondernemers een horecazaak geopend in een van de twee grote panden rechts van het hotel. Om binnen afzienbare tijd te moeten vaststellen dat het concept niet levensvatbaar was en de deuren opnieuw dicht moesten.

Lees ook: Hard Rock Café Groenplaats sluit de deuren

In 2014 begon ex-Rode Duivel en huidig Burnley-manager Vincent Kompany sportcafé Good Kompany. Een jaar later was de zaak alweer dicht. In 2018 startte voormalig Miss België Tanja Dexters in het aanpalende pand de Flamingo Bar. Een jaar later was het voorbij. En nu legt dus ook de Amerikaanse reus Hard Rock Café het loodje. De zaak opende in 2017 in hetzelfde pand waar Good Kompany gelegen was.

Tanja Dexters bij de aankleding van haar Flamingo Bar. Foto: Jan Van der Perre

Opvallend: op de twee andere flanken van de Groenplaats blijven veel minder bekende horecazaken grosso modo succesvol. Terwijl het naast het Hiltonhotel dus zelfs niet lukt met klinkende namen. “Ik schrik er niet helemaal van”, zegt Armando Rocchi, woordvoerder van de horecazaken op de Groenplaats en zaakvoerder van Bar Basil, een café tegenover het Hiltonhotel dat intussen zeven jaar bestaat.

“Die kant van de Groenplaats heeft traditioneel nauwelijks zon”, zegt hij. “In de zomer hebben ze nog wel een paar uurtjes, maar in de winter komt de zon nauwelijks nog boven de gebouwen uit. Samen met de nogal trieste kiosk die recent eindelijk afgebroken werd en de rommelige fietsenstalling bijna vlak voor de deur, geeft die hoek van de Groenplaats niet de meest sexy indruk.”

Armando Rocchi van Bar Basil. Foto: Dirk Kerstens

Volgens Rocchi speelt ook de hoge huishuur van de twee gebouwen een rol. Dat zegt ook Davy Brocatus, voorzitter van Horeca Vlaanderen in Antwerpen. “Het gaat hier om twee mastodonten van panden op een toplocatie. De huishuur loopt in de duizenden euro per maand. Dat is een enorme vaste kost die bovenop de hoge personeelskosten komt. In dat personeel kun je nog knippen op een slechte dag, in huur niet.”

Vaste klanten nodig

De uitbaters van winkels en horecazaken in Antwerpen klagen al jaren over te hoge huurprijzen. Toen Grand Café Matisse in 2016 al na een jaar de boeken neerlegde op de plaats waar later de Flamingo Bar zou komen, bleek dat de huur 7.250 euro per maand bedroeg.

“Een horecazaak met zo’n hoge huur haalt het niet met alleen toerisme en passage”, zegt Brocatus. “Zo’n zaak moet ook vaste klanten hebben die de vaste kosten gedeeltelijk dekken. Cafés in de buurt zoals Kid’s of Den Engel en Den Bengel betalen ook veel huur, maar hebben een cliënteel dat elke dag langskomt.”

Davy Brocatus, voorzitter van Horeca Vlaanderen in Antwerpen. Foto: Kris Van Exel

Dat het wel degelijk lang levendig kan zijn aan de moeilijkste kant van de Groenplaats, bewees café Karbonkel, de voorganger van Matisse en Flamingo Bar. “Alles bij elkaar heeft die zaak zo’n twintig jaar bestaan”, weet Davy Brocatus. “Zeker onder de leiding van het duo Luk en Luk was dat een bruisend café. Maar ook Karbonkel kon rekenen op een gigantische groep trouw cliënteel om de huishuur te dekken.”

“In Karbonkel stonden de eigenaars ook nog zelf achter de toog”, herinnert Armando Rocchi zich. “Dat hebben we de laatste jaren steeds minder gezien. Toch zie ik de toekomst van de Groenplaats positief in. Volgend jaar begint de stad met de heraanleg. Als alles klaar is, zal het er overal heel mooi uitzien. Ook aan de moeilijke kant.”

Foto: Dirk Kerstens