De Baltic Dry Index is deze week vlot de kaap van de 2000 punten gepasseerd. Dat duidt erop dat de maritieme vrachttarieven voor bulk transport aan het herstellen zijn. Na pakweg vijf jaar van ellende opent dit ook voor CMB en zijn droge bulk dochter Bocimar nieuwe perspectieven.
De maritieme sector heeft al die jaren zwaar geleden onder de economische crisis. De daling van het aanbod aan vrachten en het overaanbod aan vrachtschepen woog loodzwaar op de tarieven. In die mate dat verscheidene bedrijven hun schepen aan de ketting dienden te leggen of zelfs failliet gingen.
CMB heeft het evenmin gemakkelijk gehad. De Antwerpse scheepvaartgroep kon de moeilijke jaren overbruggen door onafgebroken tafelzilver te verkopen en daar een meerwaarde op te realiseren. Zo de participaties in de Australische mijnbouwgroep Fortescue Metals Group en zijn eigenste scheepsmakelaar Clarksons.
Door de voorzichtige conjunctuurverbetering lijkt er eindelijk beterschap in zicht. De Baltic Dry Index zat maandenlang tussen de 700 en de 1000 punten. De Baltic Dry Index wordt samengesteld op basis van de tarieven om grondstoffen te vervoeren op de 25 drukst bevaren scheepvaartroutes ter wereld. Hij wordt elke dag gepubliceerd door de Baltic Exchange in Londen. Eerder deze week ging de index voor het eerst sinds lang vlotjes over de 2000 punten.
Daarmee zijn we nog heel ver verwijderd van de toppen die we ooit haalden in 2008. Net voor de crisis noteerde de index ooit nog 11000 punten. Nu lijken dat uitzonderlijke tijden. Een notering rond de 4000 punten lijkt in dit opzicht normaal. Waarmee ook aangeduid wordt dat we nog een heel eind te gaan hebben.
Voor CMB en droge bulk dochter Bocimar zijn dit mooie vooruitzichten. De bedrijven kunnen in de komende maanden ongetwijfeld weer aanknopen met winstgevendheid. Bocimar diende tijdens de eerste helft van het jaar nog een verlies van liefst 9 miljoen dollar te incasseren. 2013 zal allicht een verloren jaar zijn maar voor 2014 kan het alleen maar beter.
Dat lijkt alvast ook de mening van topman en hoofdaandeelhouder, Marc Saverys die de laatste dagen systematisch aandelen bijkocht van zijn eigen bedrijf. Tegen een koers van pakweg 20/21 euro is het aandeel volgens beursanalisten effectief laag genoteerd. De boekwaarde van het bedrijf bedraagt vandaag 22 euro per aandeel. Bij een winstgevend bedrijf wordt de boekwaarde doorgaans als de minimumwaarde voor een aandeel gezien.