WIJNEGEM – Robots worden al even ingezet in de haven, maar ze zijn groot en werken niet autonoom. Daarom slaat Voxdale uit Wijnegem de handen in elkaar met het Zeelandse MVH Logistics en Stuwadoring. Samen werken ze aan een snellere, goedkopere en compactere robot.
Koen Beyers, ceo Voxdale: “We werken aan een onderzoeksproject voor het laden en lossen van (zee)containers voor zakgoed en stukgoed. Dat gebeurt vandaag manueel met operators die de zakken één voor één op een pallet laden. Met een robot die op basis van vision technology en robotica werkt, kunnen we dat proces gaan automatiseren.”
Voxdale ontwikkelt binnen een CrossRoads2(*)-project een robot die ongeveer vier keer kleiner is en autonoom zal kunnen rijden. De robot kan bovendien objecten visualiseren en functioneert daardoor zonder supervisie van een operator. De partners zijn momenteel volop bezig met het bouwen van een prototype. Die vervolgens intensief getest zal worden, bij onder andere Katoen Natie in de Antwerpse haven.
Havens en industrieterreinen
De bedrijven willen met de nieuwe robot de concurrentie achter zich laten. Ze hopen op korte termijn aanwezig te zijn in alle havens in België, Nederland en ver daarbuiten. “Maar de ambitie reikt nog verder: de robot kan uiteindelijk op alle mogelijke industrieterreinen van pas komen, zowel bij grote als kleinere bedrijven”, aldus Koen Beyers.
Om het apparaat ook voor kleinere ondernemingen beschikbaar te maken, denken de partners aan de mogelijkheid van leasing.
(*) CrossRoads2 is een Interregproject (Vlaanderen – Nederland) dat kmo’s en mkb’s ondersteunt in hun grensoverschrijdende, innovatieve en technisch haalbare ideeën. In Antwerpen zijn er 17 kmo’s betrokken, goed voor een subsidiebedrag van 966.000 euro.