Vooral banken hangen nu aan de lijn bij Buzzispace

steve symonsHet gaat steeds sneller. Buzzispace haalt de laatste maanden een gemiddelde omzet van liefst 1 miljoen euro per maand. Het bedrijf uit Kontich maakt designmeubelen en geluidswerende panelen uit afvalproducten. Na de Google’s, de Apple’s en de Facebooks van deze wereld blijken nu vooral de banken wild te lopen voor de hippe dingen uit Vlaanderen. Citibank, HSBC, ING…

De Roemeense Raiffeisenbank, de grootste bank van het land heeft in dit opzicht gevraagd om zijn hoofdzetel in Boekarest met liefst 51 vediepingen opnieuw in te richten met akoestische panelen. “Dit was tot voor kort onze grootste bestelling ooit”, zegt de oprichter van Buzzispace Steve Symons. “Werkelijk gigantisch.”

Buzzispace is effectief een waanzinnig verhaal aan het worden. Steve Symons was met zijn ander bedrijf, Techno Space goed bezig in de klassieke markt van kantoorinrichting. De problematiek van de geluidshinder in een relatief beperkte kantooromgeving stelde hem echter voor heuse uitdagingen. Hij ging met zijn nieuwe bedrijf Buzzispace daarom de uitdaging aan om daaraan te verhelpen op een esthetisch verantwoorde manier. Hij ging in dit opzicht met afvalstoffen werken. Symons is nu eenmaal heel ecologisch gemotiveerd en wil zijn engagement ook omzetten in concrete realisaties.

“Wij gingen werken met vilt, een grondstof die gehaald wordt uit gerecycleerde petflessen. Ons objectief was om milieuvriendelijke akoestische kantoorpanelen te maken die nog mooi waren ook.”

Buzzispace werd in enkele jaren tijd een onvoorstelbaar groot succes. Vanuit een b2b-omgeving ging het allemaal razendsnel. “Vooral omdat er lijnen konden uitgezet worden naar nagenoeg alle grote concerns uit de informaticawereld. Microsoft, Apple, Google, Amazon, you name it. Maar ook traditionele groten als Coca-Cola, PriceWaterhouseCooper en Nike stapten mee aan boord. Op die manier gaat vandaag nagenoeg 95% van de omzet van Buzzispace over de hele wereld.”

De dynamiek achter die snelle ontwikkelingen ligt uiteraard in de persoonlijke aanpak van het hele team rond Steve Symons. De ploeg is gedreven door een heel biezonder engagement. Toch is ook het contact met de klanten niet zonder belang. Het management van Buzzispace trekt daartoe vooral naar beurzen. Tot 12 per jaar. “Daar onderkennen wij de reacties van onze klanten en kunnen wij meteen ook reageren. Zeker als wij ook fout zouden zitten. Dat voel je meteen. Dan kunnen we ons ook aanpassen.”

Design uit afval. Je moet het maar doen. Zelfs vanuit Maleisië, Zuid-Koreade Filipijnen en Australië komen bestellingen binnen in Kontich. De panelen worden per container verscheept vanuit de productie-eenheid in het Nederlandse Bladel. Met toch ook weer diezelfde bekommernis om de ecoloogische voetafdruk: de panelen gaat “plat” de container in. Ze worden pas ter plaatse helemaal opgeschuimd, kwestie van hoge transportkosten te vermijden.

Buzzispace runt ondertussen berscheidene showrooms. Zo in Londen en Atlanta. Het bedrijf telt agentschappen over zowat de hele wereld. De groep stelt vandaag zo’n 125 mensen tewerk.