Vleeswaren Schots, een producent van wildpaté’s uit Wommelgem is ermee gestopt en gooit volledig het roer om. Van de productie van paté’s naar een groot assortiment salades. “Paté’s zitten in een moeilijke markt. Het aantal beenhouwers in ons land is bovendien de laatste 15 jaar quasi gehalveerd. En de jeugd kiest voor ander broodbeleg.” Dat zijn maar enkele redenen voor de reconversie volgens Filip en Nicole Schots.
Filip en Nicole Schots namen in 1988 van vader Schots een bedrijf over in Borsbeek. Er werkten toen acht man en er werd alleen kookworst gemaakt. Zij begonnen met leverpaté’s en verhuisden de productie naar Kontich. De export groeide samen met het productaanbod: boerenpaté, peperpaté, Ardeense paté, crème paté,… Na nog eens tien jaar waren er ondertussen 35 personeelsleden en werd Kontich te klein en verhuisde Schots naar Wommelgem. Er werd 6.500 m2 aan productieruimte gebouwd. En het gamma werd uitgebreid met wildpaté’s. “Wist je dat België niet alleen maar beroemd is in het buitenland voor de chocolade en het bier, maar ook voor de paté’s?” vraagt Filip Schots? “Sommige paté-bedrijven exporteren zelfs tot 95% van hun productie.”
Maar jongere mensen eten steeds minder paté en vlees in het algemeen en al helemaal geen orgaanvlees. Het is ook een vet product met beperkingen in de innovatie. “En magere paté smaakt nergens naar” zegt Schots. “Ik ben een Bourgondiër, dat zie je zo” lacht hij “en ik was regelmatig proever van dienst”. Bovendien is een seizoensgebonden productie (85 man in de winter en 30 man in de zomer) erg moeilijk. Acht maanden per jaar werkten we normaal, de overige vier maanden was het knokken. Erg lastig. “Ja, we hebben hard gewerkt” vult Nicole Schots aan. “We begonnen te werken om middernacht, je dacht er niet bij na, je deed dat gewoon…” herinnert ze zich.
‘We zochten derhalve naar een nieuwe wending voor het bedrijf. De gigantische investeringen die vereist waren om de patéproductie ook in de toekomst rendabel te houden hebben onze ogen geopend” zegt Filip Schots. Samen met de nieuwe vennoot, German Ooms, die een grote expertise heeft op gebied van salades, startte Filip en Nicole Schots de productie van salades. Ooms verduidelijkt: “smeersalades zijn sexy. De jeugd is er gek van. Kijk maar naar het succes van de broodjeszaken. Het is een product met toekomst. Je kan er alle kanten mee uit. Want naast het traditionele gamma is er plaats voor innovatie. Vetarme salades, salades met enkel verse groenten, recepten uit de wereldkeuken, … alles kan”.
Ondertussen is de productie gestart van 35 soorten salades allerhande zoals kip curry, krabsalade, kipsalade, maar ook groentesalades zoals verse komkommersalade en rauwkostsalade. Er is zelfs een Bel-Go-Brazilsalade voor de voetballiefhebber. Het nieuw gecreëerde merk GerVal wordt verdeeld door de groothandel uit het Antwerpse. In deze beginfase zit de productie op zeven en half ton salades per week. Ze produceren ook onder het private label van klanten.
Sausen
“Elke huismoeder heeft toch wel haar eigen recept van Bolognaisesaus” volgens Filip Schots. “Met eigen toevoegingen en kruiden. Wel, wij hebben nu de perfecte en lekkere Bolognaisesaus. En iedereen kan daar nog een eigen touch zoals groenten of pikante smaken aan toevoegen naar believen. Ook aan een Provencaalse- en arrabiatasaus wordt gewerkt. We ontwikkelden bovendien een erg duurzame verpakking voor de sausen in een worstvorm van 500 gram tot 2,5 kilo”. Weinig afval, hygiënisch en makkelijk.
Met 20 vaste personeelsleden heeft Vleeswaren Schots zijn omzet voorlopig gebudgetteerd op zo’n 6,5 miljoen euro.
Lieve Mariën, Marc Balduyck