DEME zit over de hele wereld, maar Antwerpen blijft een belangrijke proeftuin. ‘We hebben de derde Scheldeverdieping, waarover tien jaar is onderhandeld, op één jaar tijd uitgevoerd’ zegt Alain Bernard, CEO van DEME. ‘En dat is gebeurd in een tijdelijke vereniging van Dredging, De Cloedt en De Nul. Dredging en De Cloedt zijn allebei ‘merken ‘van DEME. De Nul is uiteraard de concurrent.
‘Ook de problematiek van de baggerspecie hebben we eerst in Antwerpen aangepakt. Onze fabriek ‘Amoras’ (toevallig of niet ook de naam van het eiland van Suske en Wiske.. ) verwerkt baggerspecie op een nuttige manier: slib wordt ontwaterd, er worden droge ‘koeken’ van gemaakt die dan weer kunnen worden gebruikt voor afdekkingen en dijken.
‘Recyclage is duurder dan gewoon dumpen’ zegt Johan Maes, medewerker milieuzaken van DEME. ‘We hebben rechtszaken aangespannen bij de Raad van State tegen het onbehandeld dumpen van baggerslib in Nederland. In totaal hebben we 6 rechtszaken aangespannen die we alle zes hebben gewonnen. Als we die rechtszaken hadden verloren hadden we onze recyclagefabrieken mogen sluiten. Het zou nogal sterk zijn dat de Vlaamse overheid, die milieubeschrming centraal stelt, zou akkoord gaan met het dumpen van vervuild slib alleen omdat het goedkoper is’.
Het nieuwe grote Antwerpse project dat eraan komt is Oosterweel, een saga die al jaren aansleept. ‘We nemen deel aan de komende aanbestedingen met een aantal andere aannemers’ zegt Alain Bernard. ‘Hier gaat het over één van onze specialiteiten: de tunnelverbindingen wordt vervaardigd met afgezonken tunnelelementen. Dat zijn als het ware betonnen schoendozen die we laten afzinken. Daar hebben we veel ervaring mee want we hebben dat procédé toegepast bij de Kennedytunnel, de Rupeltunnel en de Liefkeshoektunnel. Allemaal projecten die wij hebben uitgevoerd, zowel de baggerwerken die daarvoor nodig waren als het afzinken van de tunnelelementen. dat is geen eenvoudige klus want de Schelde is ook geen eenvoudige rivier. Dat zijn aparte technieken, zowel het baggeren als het afzinken van de tunnelelementen.’
Alain Bernard hamert er meermaals op dat de technologie die dichtbij huis, in Antwerpen, in Vlaanderen of ook elders in Europa wordt uitgeprobeerd en toegepast nadien wordt geëxporteerd en wordt gebruikt in werven elders op de wereld. ‘Oosterweel is uitzonderlijk belangrijk voor ons” zegt Bernard. ‘Het gaat over aanzienlijke budgetten: 600 miljoen voor de tunnels, 2 miljard voor de werken op de rechteroever. Er hangen heel wat nieuwe jobs van af’.
Morgen: DEME zet in op groene energie