52063687564_8811782226_c Foto Jasper Jacobs (Belga)

Vlaamse havens schudden brexit van zich af: “We zijn meer dan een transporthub”

GENT, ANTWERPEN - North Sea Port en Port of Antwerp-Bruges hebben de eerste fase van de brexit goed verteerd. Dat gaven CEO van North Sea Port Daan Schalk en commercieel directeur van Port of Antwerp-Bruges Tom Hautekiet aan tijdens een interview in de marge van een economische missie in het Verenigd Koninkrijk. Vorig jaar verscheepten de Vlaamse havens 27 miljoen ton tussen ons land en het VK, een absoluut record.

Volgens Schalk en Hautekiet waren de havens heel goed voorbereid op de brexit. De bedrijven werden goed ondersteund door de overheden en de stakeholders en omdat de brexit gefaseerd werd aangekondigd, konden ook de douanediensten voldoende personeel aannemen om de extra administratie te regelen.

Freeports

“Voor ons resulteerde de brexit in een lichte terugval van 4 procent in de handel met Engeland, maar we zagen wel een sterke stijging van 38 tot 40 procent van de handel met Ierland”, zegt Hautekiet. “Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de ‘freeports’ (waarbij goederen vrijgesteld zijn van taksen, red). Die kunnen voor ons een competitief nadeel betekenen, aangezien bedrijven hun hubs mogelijk eerder in het VK gaan vestigen dan op het vasteland.”

Hautekiet voorspelt ook meer short sea-verbindingen in de toekomst, mede omdat er – zeker in het VK – een tekort is aan vrachtwagenchauffeurs. “Ik zie daar niet meteen een oplossing voor, dus we zullen meer en meer verbindingen zien tussen havens om minder over het land te moeten vervoeren.”

 

Ook Vlaams minister-president Jan Jambon nam deel een de economische missie in het VK. Foto Jasper Jacobs (Belga)

North Sea Port zag de volumes van het VK trager groeien dan die van andere landen na de brexit en de pandemie (een verschil van 2 procent) en de Britse volumes zakten ook 2 tot 3 procent meer tijdens corona. “Maar in het eerste kwartaal van dit jaar zagen we ze met 6 procent groeien, meer dan het gemiddelde”, vertelt Schalk.

Meer dan een transporthub

Hij ziet ook opportuniteiten door de brexit. Zo heeft North Sea Port een grenscontrolepost opgezet, voor de import van onder meer vlees en groenten. “Door de gunstige ligging kunnen onze havens dé toegangspoort worden voor het VK naar de Schengenlanden.”

Volgens Schalk is de organisatie van de toeleveringsketens in volle verandering. Magazijnen worden dichter bij de klanten gebracht en havens moeten dan ook hun opslagfaciliteiten uitbreiden en een snelle, efficiënte dienstverlening aanbieden. “We zijn meer dan enkel een transporthub. En dat is een troef in een veranderende wereld.”