Het Chinese bedrijf Windrose Het Chinese bedrijf Windrose heeft op zijn website deze foto van een elektrische vrachtwagen geplaatst, die voor het Havenhuis in Antwerpen is genomen. Foto: RR

Vlaams overheidsagentschap trekt naar China om investering in Antwerpse fabriek voor elektrische trucks te onderzoeken

De Participatie Maatschappij Vlaanderen (PMV), een agentschap van de Vlaamse overheid, is met een delegatie van vijf mensen naar China getrokken om de productie van Windrose te bekijken. Windrose is een Chinees bedrijf dat in Antwerpen een assemblagefabriek voor elektrische vrachtwagens wil opstarten. PMV bekijkt nu of het daar belastinggeld in kan investeren.

Vijf mensen die voor PMV werken, zijn maandag teruggekeerd van een werkreis van een week naar China. Ze zijn er onder meer naar Shanghai gereisd om de productie van elektrische vrachtwagens door Windrose te bekijken.

Lees ook: 3.000 banen in Antwerpen dankzij Chinees bedrijf Windrose? Economen zijn sceptisch: “Dat verhaal is ongeloofwaardig”

Wen Han, de oprichter van Windrose, liet voor de zomer in interviews verstaan dat hij in Europa een assemblagefabriek voor elektrische vrachtwagens wil oprichten. Antwerpen zou daarbij een van de topkandidaten zijn. De onderdelen zouden door Chinese bedrijven worden gemaakt en via de Antwerpse haven naar Europa worden gebracht om in een Antwerpse fabriek in elkaar te worden gezet. In de potentiële fabriek in Antwerpen zou ook een afdeling voor onderzoek en ontwikkeling komen. Alles samen zou dat goed zijn voor een investering van driehonderd miljoen euro en drieduizend jobs.

“In de komende weken nemen we dan een beslissing over een eventuele investering in het bedrijf. Een exacte timing over die beslissing is er nog niet”

Frank Kindt

Windrose heeft al geld opgehaald bij onder meer de Britse bank HSBC en nu kijkt het bedrijf dus ook naar de Vlaamse overheid. “We kijken nu naar de elementen die we in China over Windrose hebben verzameld en werken onze analyse af”, zegt Frank Kindt, woordvoerder van PMV. “In de komende weken nemen we dan een beslissing over een eventuele investering in het bedrijf. Een exacte timing over die beslissing is er nog niet.”

Een elektrische vrachtwagen van Windrose. Foto: RR

Vrachtwagens zijn soms nog te lang

Volgens bronnen die het dossier van dichtbij volgen, zit Windrose op koers om een fabriek in Antwerpen te openen. Windrose heeft in België ook al enkele experten aangesteld om de laatste knelpunten weg te werken. Die knelpunten hebben niet alleen met geld te maken, maar ook met de wetgeving. Als sommige trailers op een vrachtwagen van Windrose worden gezet, kan die vrachtwagen langer worden dan 16,5 meter. Dat is in strijd met de Europese regels. Er moeten dus nog enkele ingrepen gebeuren om aan alle wetgeving te voldoen.

Een bron dicht bij het dossier verwacht dat er in november of ten laatste in december meer duidelijkheid over de komst van Windrose naar Antwerpen zal zijn. Het bedrijf zelf is alvast laaiend enthousiast. Op de officiële website van Windrose staat een foto van verschillende mensen van het bedrijf met onder meer voormalig Vlaams minister-president Jan Jambon (N-VA) voor het Havenhuis in Antwerpen.