Vivaldis Interim, één van de snelste groeiers op de Belgische uitzendmarkt heeft gekozen voor sportsponsoring. Het Antwerpse bedrijf wil voor enkele ambitieuze sporters het pad effenen naar de Olympische Spelen van Rio in 2016. Vivaldis Interim spitst zich vooral toe op KMO’s. Het bedrijf werd opgericht in 1991 en telt onderhand 38 kantoren met 105 vaste medewerkers.
De interimmarkt is een sector die zich razendsnel ontwikkelt. Vivaldis Interim werd opgestart in 1991 door Gerrit-Jan Lammers en José van Kempen en is in al die jaren uitgebouwd tot een gerespecteerde onderneming. De overname door Smart Equity van Buysse & Partners en door enkele privé-aandeelhouders was erop gericht de verdere consolidatie van het bedrijf te garanderen. Vivaldis Interim wordt nu aangestuurd door Anke Ulens die zelf overigens ook aandeelhouder is in het bedrijf. Ook voor het lopende boekjaar worden weer double digit growth cijfers gebudgetteerd. In 2013 werd afgesloten op een omzet van pakweg 50 miljoen euro.
Vivaldis Interim bleef tot nog toe op het vlak van sponsoring vrij terughoudend. Een lokale koers, een plaatselijke basketbalploeg. “Reeds geruime tijd leefde het idee om ons via de sport nog beter in de markt te lanceren én te positioneren maar dan wel op voorwaarde dat we niet ‘de zoveelste’ sponsor in het voetbal of het veldrijden zouden worden”, zegt Anke Ulens. “Naamsbekendheid is voor ons uiteraard belangrijk maar we vonden het minstens even essentieel dat Vivaldis Interim in zijn sportsponsoring dezelfde dynamiek zou uitstralen als in zijn dagelijkse bedrijfsvoering. En dat een ‘andere’aanpak dus zou nodig zijn.”
“Via een relatie kwamen we in contact met het sportmarketingbureau SportsCom dat reeds langer zat te broeden op alternatieve sponsorconcepten en beide partijen vonden mekaar heel snel. SportScom wees ons op het feit dat er heel wat jong en ontluikend talent dicht bij de doorbraak staat en benadrukte de parallel met de evolutie van Vivaldis Interim zelf . Een ‘Challenger Team’ voor een challenger in de uitzendwereld lag dan ook voor de hand. En we bekijken het niet op korte termijn maar blikken al vooruit naar de Olympische spelen in Rio. Er is immers nog leven nà het WK voetbal!”
Tijdens diverse inhoudelijke briefings kwam de term “Challenger” enkele malen ter sprake om de prille twintiger die Vivaldis Interim is, te situeren binnen de uitzendmarkt. In het sportsponsoringconcept wordt de link gelegd met een aantal jonge en talentrijke topsporters die in een “opkomende” sport op de rand van een veelbelovende carrière staan. Allen zijn ze op één of andere manier “Challengers” van de Europese en de wereldtop.
Vivaldis Interim kiest voor 3 Olympische sporten waarin België geleidelijk doordringt tot de internationale top en waarvan enkele individele vertegenwoordigers letterlijk het gezicht zullen uitmaken van het “Vivaldis Challengers Team “ richting de Olympische Spelen van Rio 2016. Vivaldis Interim engageert zich om deze sporten gedurende 3 jaar te ondersteunen, met optie op een verlenging tot de volgende Olympische Spelen en sluit daarbij niet uit dat er in de loop van de jaren nog extra partnerships met nieuwe sporten en atleten zullen worden aangegaan.
* In het damesvolleybal wordt geopteerd – geïnspireerd door hun enorme vooruitgang de voorbije jaren – voor sponsoring van de “Yellow Tigers”, het nationale team. Vivaldis Interim zal hen de komende jaren als “main partner” ondersteunen richting eindronde van het WK dit jaar september in Italië, de eindronde van het EK Volleybal in eigen land in 2015 en – hopelijk – de Olympische Spelen van Rio. Elk jaar zullen 3 andere Yellow Tigers hun gezicht lenen aan het Vivaldis Interim Challengers team en de communicatiecampagne daarrond. Hiervoor trekt Vivaldis Interim een extra budget uit dat zal gebruikt worden om een activiteit te sponsoren die het team en de teamgeest ten goede komen.
* In de atletiek staan voor ons land belangrijke dingen te gebeuren. Thomas Van der Plaetsen behaalde recent nog een derde plaats op het WK indoor in de meerkamp en is een absolute topper in wording en een grote hoop voor Rio 2016. Hetzelfde kan gezegd worden van de piepjonge Nafi Thiam in de meerkamp en het hoogspringen. In deze laatste discipline behaalde ze op het WK indoor zelfs een achtste plaats bij de senioren en dit terwijl ze eigenlijk nog junior is.
* Tenslotte wordt met sponsoring van een paar sterkhouders in het mannenhockey gekozen voor een link met de teamsport waarmee ons land de grootste kans heeft op Olympische deelname én succes. In Rio mikken ze resoluut op een medaille. Vorige zomer wonnen ze immers zilver op het EK in eigen land en in juni dit jaar zijn ze één van de outsiders voor een medaille op het WK in Den Haag. Het hockey staat dus al iets verder in zijn evolutie dan het volleybal en “challenged” momenteel al volop de absolute wereldtop.
Vivaldis Interim kiest er daarom niet voor om het “Red Lions” team te sponsoren, maar eerder een samenwerking aan te gaan met enkele individuele spelers, met wie we aan een project willen werken dat jonge spelertjes moet inspireren om eenzelfde sportief parcours te ambiëren. Het gaat daarbij om Xavier Reckinger, Vincent Van Asch en Felux Denayer.
Philippe Verbert, Partner in SportsCom : “Vivaldis Interim is het eerste bedrijf dat positief reageerde op ons voorstel om te kiezen voor een toekomstgerichte aanpak in sportsponsoring, eerder dan te gaan voor zekerheden en ‘de klassiekers’. Onderschat ook de impact niet van het feit dat jonge sporters die nog niet alle dagen op de voorpagina staan toch al een financieel duwtje in de rug krijgen wat hun carriëre alleen maar ten goede kan komen. Daar wil Vivaldis Interim aan meewerken”.