De opmars van online winkelen is sinds de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Niet alleen kopen steeds meer Belgen online, ook het aantal pakketjes per Belg stijgt en het online aanbod wordt steeds breder. Dat zorgt voor een steeds groter debat over de duurzaamheid van e-commerce.
Het gaat dan onder meer om de bergen afval en de overlast door bestelwagens die de stad doorkruisen. Er worden ook steeds meer vragen gesteld over de zin en onzin van levering op dezelfde of de volgende dag en de impact van gratis retourneren.
Transparantie
Met het project wil VIL een tool ontwerpen die inzicht geeft in de duurzaamheid van verschillende lever- en verpakkingsmethodes en materialen. “De tool zal door logistieke dienstverleners en webshops gebruikt kunnen worden om de impact van lever- en verpakkingskeuzes duidelijk te maken aan hun klanten. Op deze manier willen we concrete antwoorden bieden op het maatschappelijk debat over de duurzaamheid van e-commerce”, zegt VIL-projectleider Geert Verbelen.
Duurzame ambities
Een van de deelnemers aan dit project is winkelketen Schoenen Torfs. “Door zorgzaam om te springen met al onze belanghebbenden, zoals onze medewerkers, onze klanten, de samenleving en onze planeet, willen wij als bedrijf meerwaarde creëren, ook los van het zuiver financiële”, zegt Toon Torfs van Schoenen Torfs.
“Offline doen we zo al jaren grote inspanningen en investeringen op vlak van duurzaamheid. Dat heeft ertoe geleid dat vandaag nagenoeg al onze winkels CO2-neutraal zijn. Voor ons online kanaal, dat sinds Covid natuurlijk een enorme boost heeft gekend, willen we diezelfde ambitie tonen. Het Green Last Mile project van VIL past perfect in die doelstelling.”
Deelnemers
Andere projectdeelnemers zijn Apcoa Parking, BD Logistics, Bleckmann, bpost, De Gele Flamingo, DHL Parcel, GLS, Mondial Relay, PostNL, Proximus, Runners Lab, Schoenen Torfs, Streekmarkt.be, Telenet en Urbike. Het project wordt gesteund door Vlaio, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.