Een voormiddag. Veel meer tijd hadden de initiatiefnemers van de nieuwe pop-up store niet nodig om het lege pand in de Kloosterstraat om te toveren tot een gezellige interieurwinkel. “De place to be voor mensen die op zoek zijn naar duurzame en ambachtelijke interieurstukken”, zo beschrijven de vriendinnen hun concept in een notendop.
Dat de onderneemsters vandaag hun producten samen aan de man proberen brengen, is het gevolg van een reeks toevalligheden. De acht vrouwen achter de vijf verschillende ondernemingen kwamen namelijk via gemeenschappelijke vriendinnen met elkaar in contact en ontdekten al snel dat ze gemeenschappelijk passies en waarden deelden.
Verschillende talenten
“Ieder heeft haar eigen specialisatie, maar als we het geheel bekijken, past alles goed bij elkaar”, vertelt Ad De Koning (59). Samen met Mia Wouters (55) maakt zij hedendaagse schilderijen bij ‘I-AM-Art’.“We gaan langs bij mensen thuis en kijken dan welke kleuren bij het interieur passen.
Helga Van Camp (58) is meer thuis in de wereld van tapijten. “Ik heb een atelier in Mechelen-Noord waar ik met twee vriendinnen mijn tapijten ontwerp en ontwikkel. Ik kies zelf de vachten die ik gebruik, steeds op maat van mijn collecties.” Net zoals haar schilderende vriendinnen gaat Van Camp ook bij mensen thuis langs. “Zij mogen kiezen wat ze willen, maar ik maak zelf het liefst wat nonchalanter werk, toon op toon.”
Denise Van Camp (60) maakt dan weer ceramiek en is eigenaar van winkel Atelier 23 in Bonheiden, een conceptstore voor interieurartikelen en kleding. In de pop-up store wil ze vooral haar eigen keramiek uitspelen. “Ik probeer heel veel uit, maar verkoop enkel spullen waar ik zelf overtuigd van ben.” Ellen Van Eccelpoel (41) is de vijfde onderneemster die haar schouders mee onder het project zet. Zij heeft haar eigen merk Flanel, waarmee ze zich naast kleding en oorbellen vooral toelegt op handtassen.
Recycling
De ondernemingen worden bijgestaan door het Nederlandse ‘Maison des couleurs’, dat wordt geleidt door Evelyn De Kock (51) Ineke Van Leysen (53) uit Breda. Zij produceren kussens en focussen zich daarbij erg op het recyclen van stoffen. Onverwacht is dat allerminst. De rode draad doorheen het verhaal van de vriendinnen wordt namelijk gevormd door twee kernwaarden: duurzaamheid en ambacht.
Gedeelde waarden
Naast de passie voor het creëren, vinden de vriendinnen elkaar ook in de manier waarop dat moet gebeuren. Toen dat duidelijk werd, gaf Mia Wouters de eerste aanzet om daar samen iets rond te doen. “We zaten een aantal keer samen en eigenlijk was alles heel snel beschonken”, vertelt Wouters.
“Midden januari stonden alle neuzen volledig in dezelfde richting en begon de voorbereiding. Ook dat verliep ontzettend vlot”, gaat ze verder. “We hebben natuurlijk een geweldig pand in de Kloosterstraat, de ideale locatie voor mensen die interieurstukken verkopen”, lacht Denise Van Camp. “Bovendien is de periode ideaal. De lente staat voor de deur en dus rekenen we op heel wat passage, zeker in het weekend.”
Dertigers en veertigers
Om het maximale uit de pop-up te halen, zullen de vrouwen beurtelings in de winkel staan van maandag tot en met zondag. Op donderdag zullen ze bovendien openblijven tot 22 uur. “Op die manier proberen we ook mensen de kans te geven om na hun werk langs te komen. We mikken voornamelijk op dertigers en veertigers, maar iedereen is welkom uiteraard, want ook jongeren onderschrijven onze waarden”, besluiten de vriendinnen in koor.