De besparingen bij De Lijn wegen op de resultaten van het busbedrijf Autocars De Polder. De Polder slaagde er verleden jaar niettemin toch in om de verliescijfers enigszins te milderen. De verlenging van het contract met het chemiebedrijf BASF Antwerpen was alvast een opsteker.
Autocars De Polder is als busbedrijf opgezet bij de industrialisering van het noorden van Antwerpen. Het bedrijf heeft snel ingepikt op de nood aan logistieke busverbindingen voor de vele bedrijven die zich in en om Zandvliet en Berendrecht vestigden. Zo verzorgt het busbedrijf al tientallen jaren het personeelsvervoer van BASF en talrijke andere chemiebedrijven langs de Scheldelaan. Autocars De Polder verzorgt anderzijds ook autocarreizen en schooltransporten.
De aanhoudende besparingen die een klant als De Lijn noodgedwongen doorvoert wegen ondertussen echter zwaar op de rentabiliteit van het bedrijf. In die mate dat De Polder ook in 2014 een verlies van 57.199 euro incasseerde. Na het ook al negatieve boekjaar 2013 waren de cijfers weliswaar iets beter maar of een verlenging van de lopende contracten met 24 maanden het bedrijf eindelijk uit de negatieve zone zullen halen is nog maar de vraag. De Lijn heeft bij de besparingsmaatregelen ter compensatie voorgesteld om desnoods de gemiddelde leeftijd van de bussen te verhogen.
Autocars De Polder realiseerde in 2014 een omzet van 13,2 miljoen euro. Het bedrijf stelt aan de Groenendaallaan in Antwerpen zo’n 130 mensen tewerk. Autocars De Polder wordt aangestuurd door Luc Jullet en maakt vandaag deel uit van de Franse groep Veolia, onlangs omgedoopt tot Hansea. Ook Bussen De Polder en onderhoudsbedrijf Hadec maken samen met Autocars De Polder mee deel uit van de Groep De Polder.