Bij de 9e uitreiking van de BeCommerce Awards werd Vente-Exclusive.com bekroond tot de beste webshop van België. In het bijzijn van 350 professionals uit de sector en vertegenwoordigers van 125 ingeschreven webwinkels werd Vente-Exclusive.com geprezen voor zijn “uitzonderlijke sterke groeicijfers.” BeCommerce is de Belgische vereniging van webwinkels en verkopers op afstand. BeCommerce telt 332 leden en 46 business partners.
De beste Belgische online winkel van 2014 krijgt dan ook de kans om BeCommerce te vertegenwoordigen tijdens de Europese E-Commerce Awards, die op 17 juni worden uitgereikt in Barcelona.
De uitreiking van de BeCommerce Awards vond plaats tijdens een gala-avond in het Koloniënpaleis in Tervuren in het bijzijn van Alexandre Droulers, International Development Manager van UBER, de vervoersdienst voor particulieren. Er werden in totaal 17 prijzen uitgereikt. Vijf winnaars werden geselecteerd door een professionele jury, voorgezeten door internetondernemer dirk Jan de Bruin. De andere winnaars werden verkozen door de consument.
De BeCommerce Overall Award, de prijs voor de beste webshop in alle categorieën, ging naar Vente-Exclusive.com op basis van zijn vlotte toegankelijkheid maar tevens in functie van de uitzonderlijk grote bekendheid bij het grote publiek en omwille van de indrukwekkende verkoopresultaten van het voorbije jaar. Vente-exclusive.com is een van de allereerste Belgische webshops en is al operationeel sinds 2007. Verleden jaar werd een omzet gerealiseerd van liefst 48 miljoen euro. Het bedrijf uit Ruisbroek verkocht liefst 2 miljoen artikelen. Het gaat daarbij om een zogenaamde gesloten club. Je moet lid worden van de shop. Vandaag telt Vente-exclusive liefst 2,7 miljoen aangesloten leden die geregeld intekenen op de koopjes die de shop hen aanbiedt op het vlak van merkkledij en lifestyle. Het gaat om overstocks, overschotten die de producenten aanbieden. De kortingen kunnen tot 70% bedragen. Bij de vorige editie van de BeCommerce Overall Award ging de prijs naar Zalando.
De juryleden reikten dit jaar voor het eerst ook de ‘Start-Up’ Starter Award uit. Die eer ging naar Carré Noir.be. Deze prijs beloont de beste online start-up op de Belgische e-commerce markt.
Pizza.be ontving de Mobile Award, de prijs voor de commerciële website met de beste mobiele interface.
De online schoenenwinkel Sarenza.be werd beloond met de Cross Border Award, voor de beste grensoverschrijdende winkel.
De prijs voor de beste webshop die in de loop van de voorbije twee jaar opgestart werd, de Starters Award, ging naar de kledingwinkel Close-up.be.
Ten slotte won ook de cosmeticareus Yves-Rocher.be voor het tweede jaar op rij de Green Award, de prijs voor de webshop die het best het milieu respecteert.
Zo’n 40.000 consumenten hebben hen stem uitgebracht voor hun favoriete online winkel, in twaalf verschillende categorieën. De publieksprijzen van 2014 gingen naar:
• Voeding: Wijnvoordeel.be
• Elektronica: Replacedirect.be
• Huis, Tuin & Dier: Ledsky.be
• Kleding & Toebehoren: Snapstore.be
• Multimedia: Unigro.be
• Ontspanning & Vrije tijd: Smartphoto.be
• Reizen: Travelbird.be
• Financiële producten: Belfius.be
• Telecom: Belgacom.be
• Schoonheid & Gezondheid: Lensonline.be
• Vliegtickets: Jetairfly.com
“De BeCommerce Awards zijn vooral een erkenning van de bedrijven die uitblinken in hun online verkoopactiviteiten”, zei Patricia Ceysens, de voorzitter van BeCommerce.. “Het is belangrijk dat we de Belgische e-commerce blijven ondersteunen, door de actiefste, creatiefste, meest vernieuwende, eerlijkste en meest geapprecieerde webshops te belonen. De dynamiek van de online handel in België, die zowel terug te vinden is in het ruime aanbod van producten en diensten, als in de ontwikkeling van nieuwe elektronische betaaloplossingen, bewijst dat het beste nog moet komen.”