Vasco Keukens viert dit jaar zijn 40ste verjaardag. Het bedrijf uit Kalmthout doet het uitstekend. In de harde concurrentieslag om de keuken en het hele populaire foodgebeuren positioneert Vasco Keukens zich voortaan als Vasco Keukens en Interieur. “Het gaat erom dat de keuken vandaag een leefruimte geworden is”, zegt zaakvoerder Wim Herrijgers. “Daar zijn al die kookprogramma’s op televisie kennelijk niet vreemd aan. Wij hebben ons aanbod dan ook verruimd tot meubilair in de woning.”
Het bedrijf realiseerde verleden jaar een brutomarge van 478.402 euro. Dit is nagenoeg het dubbele als het jaar ervoor. Volgens de jaarrekening die gedeponeerd werd bij de Nationale Bank is het bedrijfsverlies omgezet in een positief bedrijfsresultaat van 128.484 euro. Er was zelfs een nettowinst van 86.454 euro.
Vader Marc Herrijgers startte in 1975 zijn eigen bedrijf. Hij bouwde dat geleidelijk uit tot een bekend merk dat als Vasco een stevig marktaandeel in de brede regio wist te verwerven. Zoon Wim heeft de zaak dan overgenomen en oriënteert zich nog altijd op dezelfde principes als die waarmee vader Marc destijds begonnen is.
Het gaat bij Vasco vooral om kwaliteit en maatwerk. De bouw van een keuken is een vorm van gepersonaliseerde projectontwikkeling. In tegenstelling tot veel concurrenten tekenen de specialisten van Vasco een heel eigen ontwerp uit in functie van wat de klant graag heeft. “Wij koppelen daar onze eigen service aan. Wanneer onze installateurs bv. iets te kort hebben dan hebben ze dat ’s anderdaags al weer mee. Wij maken het nu eenmaal zelf, wij houden geen stocks aan. Bij veel keukenbedrijven is het een ramp wanneer iets niet klopt. Dan moet je gegarandeerd tot zes weken wachten vooraleer het bewuste stuk kan opgestuurd worden vanuit de leveranciers.”
Het bedrijf runt nog een eigen vestiging in Wilrijk.