Vooral in zakenkringen is enthousiast gereageerd op de aankondiging van Jetairfly dat het vanaf begin volgend jaar drie keer per week vanop de luchthaven van Deurne naar Barcelona, Milaan en Berlijn gaat vliegen. Dit is zoveel als een heuse doorbraak voor Deurne. Eerder kondigde Jetairfly al vluchten vanop Deurne naar Mallorca, Malaga en Alicante aan.
De luchthaven van Deurne was vele jaren op sterven na dood. De Antwerpse luchthaven was gedegradeerd tot een lokaal gebeuren waar vooral kleine privévliegtuigen gebruik van maakten. Met de uitvoering van de geplande ondertunneling van de nabijgelegen Krijgsbaan wordt Deurne ondertussen afgesteld op de internationale veiligheidsnormen die gelden voor luchthavens. Daar pikt de internationale luchtvaartwereld kennelijk snel op in. Eerder opende Flybe al een lijn op Londen Southend, verscherpte concurrentie voor de enige overgebleven lijndienst van VLM/City Jet op Londen City. Jetairfly versterkt die verhoogde belangstelling nu.
‘De aankondiging van Jetairfly om vanop Antwerp International Airport de drie zakensteden Berlijn, Milaan en Barcelona aan te vliegen, bevestigt opnieuw dat luchtvaartmaatschappijen toekomst zien in deze luchthaven’, reageert Luc Luwel, gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
Vanaf april 2015 zal Jetairfly driemaal per week naar Berlijn, Milaan en Barcelona vliegen met een moderne, geluidsarme Embraer met 110 zitplaatsten. Dit bovenop de drie bestemmingen in Spanje die Jetairfly vanaf dan ook zal aanvliegen. ‘Een belangrijk signaal dat de groep geeft vind ik’, zegt Luc Luwel, ‘want hun hybride business model richt zich, naast de vakantiegangers, ook meer en meer op het zakelijk cliënteel.’
Vanaf april volgend jaar zal Antwerpen verbonden zijn met belangrijke economische metropolen in Europa. ‘Dat is ook wat het bedrijfsleven wil. Een bevraging bij onze leden half september wees immers uit dat de bestemmingen die Jetairfly nu zal aanvliegen bovenaan het verlanglijstje staan: Milaan en Barcelona kregen beide 32,04 % van de stemmen, Berlijn 26,21 %. Bovendien zijn deze bestemmingen niet alleen populair als zakelijke bestemmingen, het zijn ook citytrip-steden’, zegt Luc Luwel.
‘De Vlaamse regering heeft met de ondertunneling van de Krijgsbaan duidelijk zuurstof aan deze luchthaven gegeven. Wij zijn ervan overtuigd dat met een voortdurende en sterke commerciële aanpak de rendabiliteit van de luchthaven en de werkgelegenheid op de luchthaven nog verder zal toenemen’, besluit Luc Luwel.
Volgens Marcel Buelens, de gedelegeerd bestuurder van Egis België, de nieuwe exploitant van Deurne mogen er in de komende dagen overigens nog meer aankondigingen verwacht worden.
Indien de commerciële verwachtingen van Jetairfly bevestigd worden zal Deurne zijn aantal passagiers in de komende maanden snel zien verdubbelen tot pakweg 160.000 op jaarbasis.