Van Pelt schakelt om naar binnenvaart

peltHet bedrijf Bouwmaterialen Van Pelt gaat zijn aanvoer aan klinkers en tegels voor een groot stuk verleggen naar de binnenvaart. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de invoering van de kilometerheffing. Van Pelt claimt echter ook een politiek van duurzaamheid die de onderneming doet kiezen voor milieuvriendelijke alternatieven ten aanzien van wegtransport.

Bij Bouwmaterialen Van Pelt legden in het verleden al geregeld binnenschepen aan. Het bedrijf uit Zoersel runt daartoe een eigen aanlegkade aan het Albertkanaal in Schoten. De omschakeling naar de binnenvaart zal evenwel in versterkte mate doorgezet worden. In die mate dat één binnenschip met zegmaar 380 paletten klinkers de facto 30 trucks van de baan haalt. Van Pelt gaat daartoe zijn installaties aan het Albertkanaal moderniseren en een bijkomend opslagmagazijn bouwen. Wanneer zoveel stocks tegelijk aankomen is het ook zaak om de materialen veilig te kunnen opslaan.

De omschakeling naar de binnenvaart is effectief ingegeven door de fiscale druk die de kilometerheffing met zich  brengt. Bij Van Pelt hebben ze onderhand becijferd dat er per truck 12.000 euro zal moeten betaald worden. Ga dan uit van die vaststelling dat het bedrijf liefst 65 trucks op de baan heeft en de rekening is snel gemaakt. Dit betekent ondertussen niet dat Van Pelt zijn vloot aan vrachtwagens opzij gaat zetten. De bouwmaterialen moeten nu eenmaal ook tot bij de individuele klanten gebracht worden.

Bouwmaterialen Van Pelt behoort mee tot de vaste steunberen onder de Antwerpse economie. Het bedrijf is zowat 60 jaar oud en werd destijds als Van Pelt Bouwmaterialen – Kolen in de markt gezet. Van Pelt wordt vandaag geleid door ceo Bart Sebreghts.

Foto: Op de kade aan het Albertkanaal in Schoten: vlnr: bestuurder Jos Van Pelt, ceo Bart Sebreghts en aankoper Christel Donckers.