In juni 2021 stelde CMB.TECH zijn multimodaal waterstoftankstation en waterstoftruckprototype voor. Dankzij de dual fuel technologie heeft de truck een groter bereik, is hij goedkoper in aankoopwaarde en is er geen verlies van laadruimte in de oplegger. Vanaf november 2021 zal de truck van de internationale ontwikkelaar voor waterstofoplossingen voor de eerste keer meerijden in de transportvloot van Van Moer Logistics.
“We zochten een betrouwbare en stabiele partner die bereid was om samen met ons de testfase van onze waterstoftruck te doorlopen.”, vertelt CMB.TECH.-ceo Alexander Saverys, “Het testen van deze eerste CMB.TECH waterstoftruck is een eerste stap naar een snelle opschaling en uitrol van meer soortgelijke trucks op Europese wegen in 2022.”
“Het doel is om 100% op waterstof te rijden, maar in het dagelijkse leven op de baan moet je rekening houden met onvoorspelbare factoren zoals files en wachturen”, voegt Jo Van Moer, oprichter en ceo van Van Moer Logistics toe. “Dankzij de dieselreserve hoeven we ons geen zorgen te maken dat de truck in het midden van zijn rit zonder brandstof valt.”
De dual fuel waterstoftruck zal ingezet worden voor transport tussen het distributiecentrum van Delhaize in Zellik en supermarkten in regio Antwerpen. Met een volle tank waterstof heeft de truck een bereik van 500km en indien nodig kan de truck nog 3000 km verder rijden op diesel.