In 2011 nam Van Moer Logistics de containerterminal in Grimbergen over die door faillissement al jaren leeg stond. Met die overname nam de Waaslandse logistieker een groot risico, want er waren op dat moment nog geen potentiële klanten voor de terminal in zicht. “Bedrijven maakten zich nog geen kopzorgen over hun ecologische voetafdruk en ook de publieksopinie was nog niet warm te krijgen voor een ecologischer transportbeleid. De overname van de terminal in Grimbergen was dus een immens groot risico, maar mijn buikgevoel zei me dat dit de juiste beslissing was”, vertelt Jo Van Moer, CEO van Moer Logistics.
10 jaar later blijkt dat risico goed uit te draaien. Dat meer bedrijven voor de binnenvaart kiezen bewijst ook Agrifirm, wereldwijde speler in agrarische grondstoffen. Met hun nieuwe productieafdeling van concentraten in Grobbendonk, die in september opstart, kiezen ze voor een intermodale oplossing via de nabijgelegen Dennie Lockefeer Container Terminal die uitgebaat wordt door Van Moer Logistics. Hierdoor worden er 5.000 ritten over de E313 en de Ring van Antwerpen vermeden, wat een totale besparing van 268.500 kilometers over de weg oplevert.
“Waar een wil is, is een waterweg. Samen met de uitgespaarde wegkilometers is onze maatschappelijke impact zeer relevant. Door gebruik te maken van binnenvaart wordt liefst 66% minder CO2 uitgestoten, wat voor Agrifirm een sterk argument is”, besluit Chris Mercier, Operation Director Agrifirm EMEA.