De werf van de eeuw is al een tijdje aan de gang op de Antwerpse Linkeroever en in Zwijndrecht. Ook voor de nieuwe Scheldetunnel tussen beide oevers zijn de voorbereidende werken eind 2020 aangevat. Dit jaar gaat ook op rechteroever eindelijk de schop in de grond.
Aannemersconsortium Rinkoniên (Artes Group, CIT Blaton, Mobilis, Stadsbader), dat ook al de werken op Linkeroever en in Zwijndrecht uitvoert, krijgt de bouw van het Oosterweelknooppunt en de renovatie van de Royerssluis in handen. Voor de werken op rechteroever komt ook het Nederlandse baggerbedrijf Boskalis erbij.
Roco, dat de opdracht op rechteroever binnenhaalt voor 2.350 miljoen euro (excl. btw) bestaat uit BAM Contractors, Besix, DEME, Jan De Nul, Cordeel, Denys, Franki Construct, Van Laere en Willemen Infra. De eerste vier realiseren ook al de nieuwe Scheldetunnel.
“Het deelproject rechteroever is wellicht de grootste opdracht voor openbare werken die ooit gegund werd in Vlaanderen, en de uitdagingen zijn complex en velerlei. Roco is er zich samen met Lantis van bewust dat het hoofd bieden aan al deze uitdagingen niet zonder slag of stoot zal kunnen verlopen. De partners van Roco hebben de nodige deskundigheid en ervaring in huis om dit grootschalig infrastructuurproject samen met Lantis tot een goed einde te brengen”, aldus Lode Franken, voorzitter directiecomité Roco.
De werken op rechteroever starten deze zomer met respectievelijk het verleggen van de Schijnkoker naast het viaduct van Merksem en voorbereidende werkzaamheden aan het Oosterweelknooppunt. In de loop van 2030 zou alles klaar zijn.