Picture1 Foto RR

Van Decathlon tot ZEB, Ikea en Cardoen: tweedehandsmarkt breekt alle records

Sportwinkelketen Decathlon gaat zijn aanbod aan tweedehandsgoederen fors uitbreiden. Ook kledingwinkelketen ZEB en meubelgigant Ikea zien de verkoop fors stijgen. En bij autoverkoper Cardoen is de stijging van de verkoop van tweedehandsauto's zelfs zo spectaculair, dat het zestig nieuwe jobs oplevert in Wilrijk.

Sinds begin dit jaar heeft Decathlon al 26.000 Decathlon-producten van klanten teruggekocht. Die klanten hebben daar in totaal 593.220 euro voor teruggekregen, telkens in aankoopbonnen. Decathlon wil dat principe nu uitbreiden. Vanaf nu koopt de keten niet alleen producten terug die bij Decathlon zijn gekocht, maar ook producten die van andere sportwinkels komen.

LEES OOK. Decathlon verandert even van naam voor omgekeerd winkelen

“We willen ervoor zorgen dat iedereen milieubewust kan sporten”, zegt Arnaud De Coster, verantwoordelijke voor het tweedehandsaanbod van Decathlon in België. “We willen zo veel mogelijk spullen hergebruiken, de drempel voor tweedehands verlagen en de koopkracht verhogen.”

Volgens Wim Van Edom, hoofdeconoom van de handelsfederatie Comeos, zijn groene ambities en bezorgdheid voor de koopkracht wellicht niet de enige redenen waarom Decathlon zo sterk inzet op tweedehandsgoederen. “Het is crisis en veel winkels hebben het moeilijk om kosten door te rekenen aan hun klanten”, zeg Van Edom. “Ze moeten dus andere manieren bedenken om uit de kosten te komen.”

“Met de verkoop van tweedehandsproducten kunnen ze een nieuwe markt aanbieden en extra winstmarge halen. En door aankoopbonnen te geven aan klanten die de gebruikte goederen naar de winkels brengen, doet Decathlon ook aan klantenbinding. De keten wordt in dit fenomeen vooral goed geholpen door jongere mensen. Vroeger waren tweedehandsproducten iets voor ‘mensen die nieuwe dingen niet konden betalen’. Maar de jeugd beschouwt zogenaamde ‘vintage’ kledij eerder als iets dat hip is en trendy.”

Tweedehandskleding

Decathlon is dan ook niet de enige bekende keten die inzet op tweedehandsgoederen. Ook de Nederlandse winkelketen Zeeman verkoopt sinds kort tweedehandskleding in enkele vestigingen in België, waaronder in Merksem.

En kledingketen ZEB opende dit voorjaar een aparte afdeling met tweedehandskleding in de winkel in Schoten. “Dat is zo’n groot succes, dat we voor onze wintercollectie vanaf nu ook een grote afdeling met tweedehandskleding in Wilrijk aanbieden”, zegt Erika Mees, marketingmanager van ZEB. Er is wel een verschil met Decathlon: ZEB neemt geen gebruikte kleding terug van klanten, maar koopt de tweedehandskleding zelf aan op de tweedehandsmarkt.

Uit een onderzoek dat Comeos begin dit jaar voerde, blijkt dat kleding op het vlak van omzet het tweede populairste product is op de tweedehandsmarkt. Computers staan op nummer een, maar dat komt vooral omdat computers duurder zijn dan kleding. In absoluut verkochte aantallen staat kleding dus boven computers, en volgens retailspecialist Gino Van Ossel zal de populariteit van tweedehandskleding alleen maar toenemen.

“De tweedehandsmarkt voor kleding zal steeds groter worden. En de markt van ‘fast fashion’, dus van de winkels die een snel veranderend aanbod hebben, zoals Primark, Zara en H&M, zal steeds meer in vraag worden gesteld, omdat ze niet zo duurzaam is”, zegt Van Ossel.

Meubels

Ook de bekendste meubelketen van het land Troc surft mee op de populariteit van tweedehandsgoederen. “Van september 2021 tot en met augustus 2022 hebben we in België zo’n zeshonderdduizend tweedehandsmeubels verkocht. Dat is ongezien”, zegt woordvoerder Columbine Nicolay. De tweedehandswinkel Troc in Wilrijk, die naast meubels ook heel wat andere gebruikte goederen verkoopt, ziet zijn jaaromzet in twee jaar tijd stijgen van 600.000 euro naar 1,1 miljoen euro.

Auto’s

Maar de ronduit spectaculairste doorbraak van tweedehandsverkoop is wellicht bij autohandelaar Cardoen te vinden. “Twee jaar geleden was 20% van onze verkochte auto’s een occasie. Vandaag is dat 80%”, zegt Ivo Willems, topman van Cardoen. “Dat komt voor een stuk door de economische crisis. Een tweedehandsauto is gemiddeld 30 à 40% goedkoper dan een nieuwe wagen. Maar ook corona speelt een belangrijke rol. Door de coronacrisis is het vaak nog moeilijk om onderdelen van nieuwe auto’s geleverd te krijgen, waardoor de wachttijd voor zo’n auto oploopt.”

Bij Cardoen creëert de extra belangstelling voor tweedehandsauto’s extra jobs. “In november vorig jaar hebben we 75 mensen aangeworven die tweedehandsauto’s in Wilrijk moeten herstellen en klaarmaken voor verkoop”, zegt Willems. “Daar komen nu nog eens zestig jobs bij.”