Van Bavel tekent verruimde strategie uit

van bavelOp de Brusselse beurs PromGifts kun je het nieuwe Van Bavel Business Gifts leren kennen. De Mortselse firma heeft een verruimde strategie uitgetekend waarbij de klanten voortaan op een totale service kunnen rekenen. Van design bij het aangekochte artikel tot de levering aan huis.

Aanstekers, brillen, camera’s, bags, kalenders, paperclips, paraplus, potloden; klokken, muntdoosjes. Je kunt het zo gek niet bedenken of Van Bavel kan die aanleveren. Nogal wat bedrijven en instanties houden eraan om hun klanten op geregelde tijdstippen een relatiegeschenk(je) aan te bieden. Dat versterkt de bindingen. De stad Antwerpen heeft bv. altijd een geschenkje klaar voor een koppel dat trouwt. Of een cadeautje voor een internationale bezoeker. Van Bavel sloot enkele tijd terug een ruim raamcontract met de stad.

Michel en zijn broer Jacques Van Bavel vormen de derde generatie Van Bavel’s die de firma aansturen. Grootvader Van Bavel zette het bedrijf destijds op. De firma werd in een latere fase omgedoopt tot Bavelco. De activa werden op een bepaald moment verkocht waarna Michel en Jacques de zaak in 2003 heropstartten. Met evenveel succes. Van Bavel stelt vandaag 16 mensen tewerk en tekent voor een omzet van pakweg 6,5 miljoen euro.

Met de lancering van het nieuwe Van Bavel gaat het erom dat de firma voortaan vanuit vier businessunits werkt: de eigenlijke promogifts, de loyalty gifts, de programs en de gewone relatiegeschenken. Alleen worden die leveringen vandaag veel breder opengetrokken. Zegt zaakvoerder Michel Van Bavel: “Wij willen ons vandaag reeds van begin af laten betrekken bij de lancering van een relatiegeschenk. Wij werken bv. mee aan de design van het bewuste geschenk. Indien er zoveel honderden potloden besteld worden willen wij de klant de mogelijkheden terzake aanduiden en ons engageren in de design van het bewuste optie. We beperken ons bovendien niet langer tot de loutere aflevering van het order. Wij staan er ook voor in om de potloden bv. ter plaatse te brenden bij de zovele tientallen branches van de bank. Wij nemen met andere woorden ook de logistieke distributie-activiteiten op ons.”

Waarmee Van Bavel zich opstelt als een volwaardig servicebedrijf naar de klanten toe. De nieuwe strategie wordt morgen voorgesteld op PromGifts, de Belgische beurs voor relatiegeschenken en promotie-artikelen in het Brusselse Tour & Taxis.

Van Bavel produceert zijn accessoires uiteraard niet zelf. De firma betrekt die van nationale en internationale distributeurs. Maar vooral: Van Bavel heeft een eigen antenne in China. The China Office werd destijds opgezet als een eigen firma. “We reisden vroeger geregeld drie tot vier keer naar China waar we langs beurzen en bedrijven liepen. Dat werd ons op een bepaald moment te veel. We hebben nu onze eigen man ter plaatse die samen met verschillende Chinezen de lokale markt opvolgt. Wanneer wij hier een bestelling binnenhalen kunnen we gewoon ons eigen Chinese office inschakelen dat vrij snel een producent voor het artikel in kwestie kan inschakelen. We mogen ervan uitgaan dat het dan zeker binnen de vier weken in Mortsel is.”

Van Bavel levert overigens ook Chinese bestellingen af bij concullega’s. “Ook in dit opzicht hebben wij onze scope breed opengesteld. Wij garanderen onze internationale klanten tevens de naleving van alle mogelijke certificaten en codes op het vlak van veiligheid, duurzaamheid enz. Bovendien zijn onze producten tevens op een maatschappelijk verantwoorde manier gemaakt.”

Van Bavel levert traditioneel aan firma’s als Picanol, BASF, Uncle Ben’s, Thalys, KPMG, Renault, Securex, Moortgat-Duvel , Bacardi-Martini enz.

De verruimde strategie van het bedrijf zal op termijn onderbouwd worden door extra personeelsaanwervingen. Michel Van Bavel meent dat er zo’n achttal bijkomende mensen zullen aangeworven worden.