Van Bavel bouwde vertrouwensrelatie uit met Chinese leveranciers

nog eensWie zaken wil doen in China moet werken aan een vertrouwensrelatie met zijn leverancier. Dit is een van de belangrijkste adviezen die Jacques en Michel Van Bavel van het bedrijf Van Bavel meegeven aan wie het grote avontuur wil wagen. De zelfstandigenorganisatie Unizo biedt zijn leden in dit opzicht een ruim pallet aan ondersteuning en begeleiding aan. Via Unizo International worden alle mogelijke tips verzameld. Jacques en Michel Van Bavel tekenden voor Unizo alvast hun ervaringen uit.

Van Bavel
is een specialist in product media. De onderneming uit Mortsel is leverancier van premiums, business gifts en give aways. Het familiebedrijf werd opgericht in 1953 en werd na enkele jaren door de vader van Jacques en Michel verkocht aan een grote Amerikaanse speler. De broers werkten een tijdlang in dienst, maar startten in 2003 opnieuw een eigen zaak, Van Bavel, dat ondertussen de derde grootste speler in ons land is.

“We hebben veel geleerd bij de Amerikaanse multi”, vertellen ze in het kantoor in Mortsel. “Maar de onderneming was wel heel groot en log.” Voor vele beslissingen moesten een heel aantal mensen hun akkoord geven, waardoor de opportuniteit vaak weg was. Als KMO zijn ze vandaag veel wendbaarder en kunnen ze als bedrijfsleider sneller ingrijpen.

Van in het begin importeerde Van Bavel goederen uit China. De broers trokken met de specificaties van de klant naar het Verre Oosten en lieten daar de goederen maken die ze dan importeerden. “We hebben onze partners voor textiel, voor stylo’s… We gaan allebei heel regelmatig naar daar om de fabrieken te bezoeken, producten na te kijken en dergelijk.”

In 2011 richtten ze een eigen onderneming, The China Office op in de Chinese stad Ningbo, zo’n 200 kilometer ten zuiden van Shanghai. Die koopt voor Van Bavel, maar ook voor sectorgenoten uit andere Europese landen, aan bij lokale producenten om het te verschepen naar Europa. In het begin gingen de broers Van Bavel zelf heel vaak over en weer naar China om de zaken te leiden, maar sinds 2012 hebben ze een Belgische general manager, Nicolas Thys, die in China de leiding heeft.

The China Office is voor Van Bavel een manier om de banden met de leveranciers nauwer aan te halen: door ter plekke te zijn, kan je fabrieken bezoeken, veel duidelijker zijn over je wensen én producten controleren vooraleer ze op de boot worden gezet.

Of het dan moeilijker is om met China zaken te doen dan met andere landen? Er is nog steeds een vooroordeel dat Chinese bedrijven onbetrouwbaar zijn… “Daar is niets van”, zegt Michel Van Bavel beslist. “Ik herinner me nog dat toen ik klein was mijn vader ook zei dat hij dringend naar Italië moest, omdat de productie daar in het honderd liep. In welk land ook je iets laat produceren, er zijn altijd wel problemen.” Wat het uiteraard wel moeilijker maakt, is dat China erg ver weg is – geen sprake van om over en weer te vliegen voor een vergadering – en dat de taalbarrière heel hoog is.

Voor Van Bavel was het een logische stap om daar een bedrijf uit te bouwen, al was het zeker geen makkelijke. De regelgeving is er ook niet stabiel. “Wij laten ons bijstaan door een bureau dat  gespecialiseerd is in zakendoen met China”, zegt Michel Van Bavel. “Er zijn ook contacten geweest met Flanders Investement and Trade. Die hebben ons geholpen bij enkele stappen bij het opzetten van een onderneming in China. Daarnaast hebben we ook veel gehad aan de Belgian-Chinese Chamber of Commerce.”

Niet alleen om een bedrijf te starten en uit te bouwen doet Van Bavel een beroep op ondersteuning, ook voor
het transport. Jacques Van Bavel: “Er zijn drie manieren om goederen te verzenden: zeevracht, luchtvracht
of koerier. Voor pakketten tot twee- à driehonderd kilo werken we samen met DHL, maar ook bijvoorbeeld om stalen te verkrijgen of te versturen doen we op hen een beroep.” Het grote voordeel? De verzending is deur-tot-deur geleverd binnen de 24 tot 48 uren en de koerierdienst zorgt voor alle douanefaciliteiten, waardoor je als onderneming daar zelf nauwelijks tijd en energie moet steken.

“Chinezen zijn er niet op uit je je een loer te draaien, maar je bent, ook als je 5.000 stuks van iets bestelt, een
kleine klant”, weet Michel Van Bavel. “Dat je vaak handelt via tussenpersonen zonder echt te weten wie de
producent is, maakt het alleen maar uitdagender.”

Neen, in China zijn de relaties – daar spreken ze over Guanxi – belangrijk, zo benadrukt Jacques Van Bavel.
“Wij bouwen een vertrouwensrelatie op met de fabrikanten en gaan niet veranderen als iemand hetzelfde aanbiedt voor een paar cent minder. We controleren uiteraard de prijzen bij andere producenten, maar blijven trouw aan onze leveranciers. Als je dat doet, dan kan je ook op hen rekenen als er eens iets verkeerd gaat.”

Contacten: Unizo ondernemerslijn, 088/20750
of: ondernemerslijn@unizo.be