Pardaf, de bekende winkel in tweedehandskledij behoort mee tot de trots van Antwerpen. Het bedrijf viert dit jaar zijn 40ste verjaardag. Pardaf heeft een internationale reputatie en staat zelfs vermeld in de Lonely Planet. De stichtster van de winkel, Gerda Vrijdaghs pikte de idee voor een vintageshop ooit nog op in Parijs. Met neef Marc Vrijdaghs en zijn dochter Charlotte zijn inmiddels de derde en de vierde generatie aangetreden.
Nogal wat mensen huiveren voor tweedehandszaken. Ze worden er liefst niet gezien. Het is er veelal duister en rommelig. Pardaf heeft al die jaren een heel eigen stijl aangehouden. “We zijn ooit begonnen als een heuse brocantezaak,” zegt Marc Vrijdaghs. “Mijn tante deed zowel in kleren als in brocanterie. Het waren de wilde jaren zeventig, de hippies, weet je wel. De zaak is ondertussen echter wél heel erg sterk geëvolueerd. We doen nu 100% in kleren. Met name kwaliteitskleren. Merknamen dus.” Tante Gerda volgt de ontwikkelingen rond haar winkeltje van toe overigens nog altijd van dichtbij op. Ze woont dan wel in Parijs.
Geen sombere groezelige bedoeningen dus bij Pardaf. De zaak is al enkele tijd gehuisvest in een mooi herenhuis in de Antwerpse Gemeentestraat. De kledij wordt er netjes tentoongesteld in verscheidene kamers. Merkwaardig: alles is zorgvuldig gesorteerd op kleur. Rokken, bloezen, broeken, t-shirts. Ook kledij voor kinderen en heren. Vooral het uniek gedigitaliseerd systeem is merkwaardig. Wie bepaalde stukken “in consignatie” geeft mag erop rekenen dat hij zijn broeken of zijn t-shirt altijd makkelijk terug vindt. Pardaf houdt de kleren drie maanden in aanbieding. Raken ze verkocht, dan gaat de helft van de prijs naar de klant. Indien ze langer dan drie maanden blijven liggen worden ze teruggegeven. Worden ze niet meer afgehaald dan gaan ze naar de organisatie Moeders voor Moeders.
Pardaf is in al die jaren uitgegroeid tot een gerespecteerde onderneming. Met nu al acht vaste personeelsleden. “Wij hebben zo’n 30.000 trouwe klanten,” zegt Marc Vrijdaghs nog. “Het zijn mensen die geregeld langs komen en ook heel erg modebewust op zoek gaan naar de dingen die ze bv. willen combineren met andere stukken. We tellen veel Nederlanders onder ons publiek.”
Of Pardaf allicht positieve effecten onderkent in de huidige economische malaise? “Toch niet,” zegt Marc Vrijdaghs. “Het is niet zo dat mensen bij ons komen kopen om te besparen op hun uitgaven. Wij evolueren gewoon mee met de conjunctuur. Op het moment dat de hele textielsector het moeilijk heeft onderkennen ook wij de gevolgen van de crisis. Het aankoopgedrag van onze klanten is aan het veranderen. Ze denken bv. langer na vooraleer ze aankopen.”
Pardaf realiseerde verleden jaar een omzet van pakweg 1 miljoen euro.