Twee reuzentanks voor raffinaderij Exxon

transportHet metaalbedrijf Engicon zette met een spectaculair transport een volledig afgewerkte opslagtank van 16 meter breed en 12 meter hoog af bij de olieeraffinaderij Exxon in de haven van Antwerpen. Het gevaarte werd vanaf het Industriedok over de spoorweg en de middenberm naar zijn eindbestemming in de raffinaderij gereden.

De opslagtank maakt deel uit van het uitbreidingsproject dat Exxon uitgetekend heeft voor zijn Antwerpse installaties. Engicon uit Harelbeke staat in voor de bouw, het transport en de installatie van twee volledig afgewerkte opslagtanks.

“Onze klant zocht een leverancier die de single point of contact kon zijn voor de bouw, het transport en de montage van twee afgewerkte tanks op hun site. Geldof was de perfecte match”, vertelt Xavier Mestdag, bestuurder bij Engicon. “Het is de grootste tankdiameter ooit voor onze klant. Hun interne specialisten dachten dat het onmogelijk zou zijn om beide tanks in één geheel aan te leveren. Uiteindelijk vonden we een oplossing door de grootste tank over de Scheldelaan naar de werf te brengen. De nabijheid van onze shops was een grote troef bij dit project. Ons engineeringteam kon snel ter plaatse zijn om de klant bij te staan”, aldus Xavier Mestdag.

De shop-built aanpak zorgt niet enkel voor een kortere doorlooptijd, het is ook veel veiliger. “Enerzijds halveerden we de doorlooptijd doordat de tankbouw en de civiele werken in parallel gebeurden. Bij levering konden we de tanks meteen op de funderingen plaatsen met minimale afwerking op de site. Anderzijds is deze aanpak ook een pak veiliger gegeven de raffinaderij-omgeving waar weinig plaats is om tanks ter plaatse te bouwen. Bovendien gaat het om een omgeving waar allerlei chemicaliën aanwezig zijn die voor het nodige explosiegevaar zorgen. Door de tanks volledig afgewerkt in onze shops te bouwen en het laswerk op de site tot een minimum te beperken, neem je dit gevaar weg.”

De tanks werden per ponton naar de haven van Antwerpen gebracht. Van daaruit moesten ze nog 100 meter overbruggen tot aan de raffinaderij. Voor de grootste tank bracht het transport over de Scheldelaan heel wat uitdagingen met zich mee. De weg werd volledig afgesloten voor het verkeer, het spoorverkeer werd stilgelegd en bovendien moest men heel wat ondergrondse leidingen overbruggen met verstevigingen. In totaal was er goedkeuring nodig van een 15-tal partijen om het transport mogelijk te maken.

G&G International uit Willebroek en zusterbedrijf Engicon (Geldof) uit Harelbeke behoren beide tot de wereldtop in de engineering en productie van onder meer drukvaten, opslagtanks, installaties voor de opslag en verhandeling van droge bulk en diverse grote en/of complexe projecten in staal op maat. Beide bedrijven positioneren zich met succes met oplossingen voor leveranciers van hernieuwbare energie. Zo realiseert Engicon verhandelingsprojecten voor biomassa in havens en energiecentrales, bouwt het procesapparatuur en opslagtanks voor biobrandstoffen en realiseert het diverse installaties voor rookgaswassing en afvalstoffenverwerking. G&G International legt zich vandaag, naast drukvatenbouw, toe op de sector van de offshore windenergie en bouwt onder meer funderingen voor windmolens en meteorologische meetmasten op zee alsook installatie-uitrustingen zoals heiframes. Beide bedrijven worden overkoepeld door de groep Geldof.