Op de terreinen van ADPO, een logistieke dienstenverlener in de Antwerpse haven is het allereerste LNG/CNG-tankstation in België in gebruik genomen. LNG (liquefied natural gas) of vloeibaar aardgas, is properder dan diesel en is zowat een kwart goedkoper. CNG is gecomprimeerd gas op basis van LNG. ADPO kocht ook tien LNG-vrachtwagens, maar wil op termijn alle vijftig trucks van de firma vervangen.
ADPO (Antwerp Distribution & products Operations) is als logistiek bedrijf gespecialiseerd in de opslag en de logistiek van chemische vloeistoffen. Het bedrijf werd opgericht in 1988 en is vandaag met 275.000 kubieke meter aan tankopslagfaciliteiten, 70.000 vierkante meter aan magazijnoppervlakte en 12.500 vierkante meter aan container opslagfaciliteiten vanuit Kallo helemaal afgesteld op de chemische cluster in en om de haven. ADPO wordt elke dag aangedaan door 150 tot 200 trucks. Het bedrijf stelt zo’n 300 mensen tewerk.
In tegenstelling tot LPG (vloeibaar petroleumgas) werd LNG (vloeibaar aardgas) in België nog niet gebruikt als brandstof voor trucks. Onder meer in Nederland zijn LNG-tankstations wel al in gebruik. LNG zou volgens een studie van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) tegenover diesel 90 procent minder milieuschade berokkenen, door een lagere uitstoot van fijn stof, CO2 en stikstof. De trucks zouden ook 50% minder geluid maken. LNG is ook goedkoper, zeggen de initiatiefnemers. Per 100 kilometer kost diesel 36,4 euro, terwijl dat voor LNG 27 euro is.
“Er is een trend dat onze klanten voor hun transportaanbestedingen niet enkel om de prijs, maar ook om duurzaamheid vragen”, zegt managing director van ADPO adpo Filip De Dijcker. “Wij willen onze ecologische voetafdruk verkleinen en kopen daarom nu al tien nieuwe trucks. In de toekomst willen we alle vijftig trucks vervangen.” De tien hybride trucks kosten ADPO 1,2 miljoen euro, maar het bedrijf ziet een terugverdientermijn van vier jaar. Het hoopt ook nieuwe klanten aan te trekken dankzij het LNG-station. Het tankstation ligt op de terreinen van ADPO, maar wordt uitgebaat door LNG Drive. Het station kost meer dan 1 miljoen euro, maar het bedrijf kreeg er Europese steun voor.al is er steun vanuit bijvoorbeeld Europa.
Door de installatie van het nieuwe station is Antwerpen meteen mee opgenomen in de zogenaamde Europese Blue Corridors.