Tri-Vizor koppelt shortsea en trucks

tri vizorTri-Vizor uit Niel heeft in de samenwerking met transporteur Corneel Geerts Group (Wijnegem) de Shortsea Award 2013 gekregen. Tri-Vizor is een innovatieve speler in de logistiek die duurzame samenwerkingsverbanden opzet tussen ondernemingen om zo de efficiëncy en de duurzaamheid van de logistieke ketens te verbeteren. Tri-Vizor fungeert in dit opzicht als neutrale orkestrator van de goederenstromen.

Tri-Vizor werd samen met transporteur Corneel Geerts door de Promotie Shortsea Award in de bloemetjes gezet voor de manier waarop een aantal goederenstromen naar Spanje georganiseerd worden.Vier bedrijven hebben in dit opzicht hun ladingen bijeengezet. Colruyt, Eternit, Ontex en Baxter verschepen een aantal transporten met de dienst Transfennica tussen Zeebrugge en Bilbao. Logistieke dienstverlener Corneel Geerts Group staat in voor de deur tot deur service in België, een partner van Geerts in Spanje brengt de producten bij de klant.

Tri-Vizor is een spin-off van de Antwerpse universiteit. De drie oprichters zijn ex-medewerkers van het Vlaams Instituut voor de logistiek (VIL). Alex Van Breedam is de ceo. Hij is tevens docent aan de Universiteit Antwerpen. Dze twee andere vennoten zijn Bart Vannieuwenhuyse en Sven Verstrepen.

Volgens de drie stichters van Tri-Vizor zullen de samenwerking tussen bedrijven, de consoldiatie en de bundeling van goederenstromen over de grenzen heen het logistieke landschap van de komende jaren bepalen. Door het clusteren van logistieke activiteiten en het bundelen van goederenstromen kunnen immers interessante schaalvoordelen behaald worden op he vlak van logistieke kosten, klantenservice en milieuvriendelijkheid. De oprichters van Tri-Vizor werkten in dit opzicht een “cross supply chain methodology” uit waarin ze verscheidene bedrijven koppelen aan elkaar. Ze beschikken daartoe over een eigen cross supply chain database.

“Traditioneel ging men er in de logistiek vanuit dat het onmogelijk is om op die drie domeinen goed te scoren. Het bedrijf dat bv. just in time levert om zijn klanten een uitstekende service te garanderen betaalt hiervoor een hoge prijs. Het kan immers geen gebruik maken van goedkope of ecologsich interessante vervoersmodi als spoor of binnenvaart,” zegt Alex Van Breedam. “Producten worden bovendien vaak vervoerd in halflege trucks waardoor het bedrijf ook een relatief hoge CO2-uitstoot aanmaakt.”

De ontbrekende schakel was in dit opzicht het gebrek aan een neutraloe tussenpartij die over de nodige geloofwaardigheid beschikt om de samenwerking tussen autonome spelers mogelijk te maken. Tri-Vizor denkt hiervooor alle troeven in huis te hebben. “Wij willen in dit opzicht een kennismachine zijn die in nauwe smaenwerking met de universiteit en de provincne Antwerpen het zenuwcentrum kan vormen van een echte Logistics Valley.”

Tri-Vizor is in dit opzicht niet aan zijn proefstuk toe. Bedrijven als UCB, Baxter, Italo-Suisse, JSP, Hammerwerk, Ortec e.a. hebben zich al laten inspireren door het initiatief. “Wij zijn effectief al enkele belangrijke mijlpalen gepasseerd,” zegt Alex Van Breedam nog. “Maar het is zeer de vraag of wij niet te ver vooruit lopen. Niet alle bedrijven volgens ons. Kijk eens, het is een mentale kwestie. Je als transporteur je goederen zo snel mogelijk bij de klant maar in ons systeem moet je ook vertrouwen hebben in een partner. Dat is niet altijd evident. Ik vrees dat de markt daar nog niet helemaal rijp voor is. Maar we gaan ervoor. De prijs van de Promotie Shortsea Shipping is in dit opzicht een zoveelste aanmoediging.”

Tri-Vizor werkt vanuit het Waterfront Research Park in Niel en stelt vandaag 7 mensen tewerk.