De transportbedrijven rijden nog voor 95% op olie. De stijgende olieprijzen wegen evenwel mee op de rentabiliteit van de vervoersondernemingen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in Berchem wil nu uitzoeken of alternatieve brandstoffen vandaag effectief al een ernstige kans maken. 13 bedrijven hebben zich geëngageerd om mee te werken aan het project.
Het VIL heeft het project ‘Powering Logistics 2020’ genoemd. Samen met VITO en een consortium van 13 bedrijven wil het instituut onderzoeken welke alternatieve brandstoffen inzetbaar zijn voor welk type transport en vrachtwagen en brengt het de randvoorwaarden in kaart die nodig zijn om bedrijfseconomisch verantwoorde keuzes te maken.
“Met het project ‘Powering Logistics 2020’ wil het VIL het gebruik van alternatieve brandstoffen binnen de sector van het goederenvervoer over de weg stimuleren.”, zegt communciatieverantwoordelijke Anke D’Halleweyn. “Olie levert vandaag 95% van de energie die wordt verbruikt door de transportsector. De vraag naar olie binnen de sector steeg tussen 2009 en 2013 met 21%, in tegenstelling tot alle andere sectoren. Dit is een bijzonder verontrustend gegeven. Olieprijzen kennen immers een opwaartse trend terwijl de financiële slagkracht van transportbedrijven zwaar onder druk staat. Bovendien heeft de Europese Commissie in het ‘Witboek Transport’ als doelstelling een vermindering van de CO2-uitstoot in het wegvervoer van 60% in 2050 ten opzichte van 1990 geformuleerd.”
De vraag is dan uiteraard of de alternatieven matuur genoeg zijn? Er bestaan al heel wat alternatieven om de sector minder afhankelijk te maken van fossiele diesel. Maar hoe inzetbaar zijn deze technologieën vandaag al en waar zijn ze in de transportsector toepasbaar? Het VIL maakt een totaaloverzicht van alle vandaag inzetbare alternatieve brandstoffen met hun kenmerken en logistieke toepasbaarheid. Uiteindelijk doel is een antwoord te krijgen op de vraag welke brandstof het best geschikt is voor welke logistieke toepassing, rekening houdend met de economische en operationele realiteit. Enkele toepassingen zullen in de praktijk getest worden met demovoertuigen van constructeurs.
13 bedrijven, een mix van kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners, nemen deel aan het project: AB InBev, bpost, Colruyt Group, Distrilog Group, Drive Systems, Fluxys, GTS Container, Ninatrans, Remitrans, Stad Antwerpen, Tanktransport Thys, Vadesco Logistics en Vervoer Verbessem.