De transportprijzen voor het vervoer van droge bulkgoederen zitten eindelijk in de lift. Meteen de reden ook waarom het aandeel CMB de laatste dagen zo hard gestegen is. De zogenaamde Baltic Dry Index (BDI) is de kaap van de 1500 punten genaderd.
De transportprijzen zijn traditioneel een goede indicator van de economische ontwikkelingen. Zeker de vrachtprijzen op zee. Het vervoer van bulkproducten als ijzererts en steenkool staat traditioneel aan het begin of het einde van een conjunctuurcyclus. Wanneer er meer vraag is naar ijzererts of steenkool gaan de ondernemingen normaal ook meer produceren en op die manier de conjunctuur aanwakkeren.
De Baltic Dry Index (BDI) is een indicator die als korf van vervoerstarieven op 230 belangrijke vrachtroutes voor droge bulk heel exact de prijsontwikkelingen volgt. Op het hoogtepunt van de economische conjunctuur, net voor de ineenstorting van Lehman Brothers in juli 2008 haalde de BDI nog bijna de 10.000 punten. Toen bleek dat massaal bestelde grote nieuwe vrachtschepen plots niet meer nodig waren stortte de BDI brutaal in elkaar. Net voor het uitbreken van de crisis hadden de meeste rederijen nog grote schepen besteld die plots allemaal aan de ketting gelegd dienden te worden.
Vandaag zit de BDI weer rond de 1500 punten. Dit lijkt nog heel veraf van de 10.000 punten van 2008 doch de index evolueert traditioneel heel snel. Sinds verleden maand is de BDI trouwens al met 50% gestegen.
Ondertussen noteren de tarieven voor droge bulk vandaag 30% hoger dan een jaar geleden. Voor de zogenaamde grote capsize-schepen zijn de prijzen zelfs verdubbeld.
Alvast een goede zaak voor de CMB van Marc Saverys die zich via Bocimar als rederij voornamelijk toegespitst heeft op het vervoer van bulk. De beleggers in aandelen CMB hebben het alvast begrepen. De koers van het aandeel schiet de laatste dagen sterk door.