Transporteurs engageren zich voor vermindering CO2-uitstoot

groepAcht transportbedrijven kregen de Lean and Green award toegekend. De ondernemingen maakten in oktober van vorig vorig jaar een plan op om de CO2-uitstoot in hun transport- en logistieke activiteiten met minstens 20% te reduceren binnen een periode van vijf jaar. Ze werden daarin begeleid door het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) uit Berchem.

De acht prijswinnaar zijn: Vadesco Logistics uit Lier, Contraload uit Niel, André Celis uit Wilsele, CB Logistics uit Zele, Chevron Lubricants uit Gent, GTS Container uit Laakdal, het Havenbedrijf Gent en Imperbel/Derbigum uit Lot.

De maatregelen in de plannen van aanpak zijn zeer divers: van investeren in een groener wagenpark over beter bundelen van goederen tot het vervangen van diesel heftrucks door elektrische. Drie van de acht winnaars zetten in op een groene ‘modal shift’: Imperbel/Derbigum gaat goederen naar Italië per spoor in plaats van per truck vervoeren, Chevron laat grondstoffen leveren via binnenschip in plaats van over de weg en ook André Celis zet volop in op binnenvaart.

Nick Celis: “Wij vervoeren jaarlijks 30.000 ton verpakte bouwmaterialen via het water. Dit komt overeen met 1.500 vrachtwagenritten of een file van 300 meter vrachtwagens die elke dag niet op de ring van Leuven staat”.

In december 2013 werd het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen gelauwerd. Vanaf nu mag ook Havenbedrijf Gent zich Lean and Green noemen. Een van hun belangrijkste maatregelen is het plan om walstroompunten op twee locaties in de haven te voorzien, gericht op binnenscheepvaart. “Schepen die aan de kade liggen en elektriciteit nodig hebben voor het klimatiseren van de lading of voor de leefruimtes laten hun diesel generator(en) in deellast draaien. Wanneer walstroominstallaties het elektriciteitsverbruik volledig overnemen kan meer dan 40% bespaard worden op de CO2-uitstoot en ook de geluidlast vermindert sterk”, verduidelijkt Daan Schalck, CEO Havenbedrijf Gent.

Sinds de start van het programma in Vlaanderen zijn er al 52 bedrijven – Lean and Green koplopers – die een haalbaar en goedgekeurd plan opmaakten om minstens 20% CO2-uitstoot te besparen in hun transport- en logistieke activiteiten. Dit maakt van Vlaanderen, na Nederland, met voorsprong de tweede grootste Lean and Green regio. En het stopt hier niet. Op 13 mei jl. ging een nieuwe groep van 10 bedrijven samen met het VIL van start.