lDe transportsector blijft een heus slagveld. Niet enkel de loonkostenproblematiek weegt loodzwaar op de rentabiliteit. Het fileleed doet de transporteurs vele duizenden dure uren verliezen. Ook op de kaaien in de haven van Antwerpen. “Wij doen het ondertussen echter nog altijd vrij goed”, zegt zaakvoerder Jaak Mennes van transporteur Groeninghe in Kontich. “Wij werken voor 95% in de containerbusiness.”
Iedereen kent het transportbedrijf Groeninghe: de Volvo’s van het bedrijf staan al sinds mensenheugnis netjes opgesteld op een terrein langs de E19. Ze staan er al jaren. “Onze beste reclame”, zegt kleinzoon Sven Mennes nog. “De mensen weten wie we zijn.”
Met een omzet van 8,3 miljoen euro deed Groeninghe het ook in het crisisjaar 2012/2013 vrij behoorlijk. In die cijfers zijn ook de resultaten verwerkt van de groothandel in dierenvoeding. Met die groothandel is het overigens 60 jaar geleden nog allemaal begonnen. Leo Mennes ging toen graan malen in Kontich en zette vanuit die handel ook een eigen transportbedrijf op.
Het bedrijf is ondertussen nog altijd in handen van de familie Mennes. De drie zonen van Leo Mennes, Jaak, Martinus en Raf hebben alle drie hun steentje bijgedragen om de firma verder te laten groeien. Ondertussen is nu ook de derde generatie aangetreden met Sven en Isabelle, de kinderen van Jaak Mennes en Yannick, de zoon van Raf Mennes. Transporteur Groeninghe stelt vandaag 60 mensen tewerk.
° Het arsenaal aan Volvo’s staat er al verscheidene jaren. Is de vloot ondertussen nog niet aan vervanging toe?
Jaak Mennes: Klopt. We zijn volop aan het uitkijken. We onderhandelen met Volvo maar we leggen ook contacten met andere constructeurs.
* Het bedrijfsresultaat was tijdens het afgesloten boekjaar 416.000 euro negatief. Toch niet zonder zorgen?
Jaak Mennes: Zeker niet. De concurrentie in de sector is bikkelhard. Deloyaal ook want vele transporteurs rijden met Bulgaarse of Poolse truckers teneinde de dure loonkosten in België te ontwijken. Dat kan zo niet verder. Ook de fileproblematiek is hemeltergend. Wij verliezen duizenden manuren. Wij rijden ons vandaag compleet vast. Zelfs in de haven van Antwerpen waar onze chauffeurs in plaats van vroeger één uur nu gemiddeld drie uur op hun container moeten wachten. We zijn daar als bedrijf de dupe van.