TPL durft alle reuzentransporten aan

achmedWanneer geen enkele expediteur het aandurft dan moet je TPL uit Boechout aanspreken, heet het in havenkringen. TPL – Transport & Projects Logistics van Robert Vermetten heeft de reputatie dat het de meest gewaagde opdrachten hoe dan ook voor mekaar krijgt. Zoals het vervoer van een 2.5 Megawatt prototype windmolen van de Indiase groep Suzlon over een helling van 12% naar het Duitse Bitburg. In volle wintertijd. “De meest hachelijke klus die we ooit klaarden,” zegt zaakvoerder Robert Vermetten. “We dienden een trekker van 300 ton voor de truck te zetten om alles de helling op te krijgen. Nooit eerder meegemaakt.”

Hij had vele jaren gewerkt bij expediteurs als Rhenus, Müller en CAT. Tot hij zelf de hand aan de ploeg sloeg en in het jaar 2000 zijn eigen transportbedrijf, TPL opzette. “Ik kende de sector onderhand als mijn broekzak. Waarom dus niet zelf beginnen, vroeg ik mij af. Met TPL doen wij vooral buitenmatse goederen, out of gauge zoals dat in het Engels heet.”

TPL is al die jaren vooral actief geweest in de energiesector: het vervoer van gasturbines, transfo’s, windmolens… Verder ging het om engineering products en constructions zoals waterzuiveringsinstallaties, luchtzuiveringsinstallaties, onderdelen van chemiecomplexen enz. Maar steeds ging het hen om de uitdaging van de quasi onmogelijke transporten. Hoe krijg je bv. negen koeling- en granulatoreenheden van 17 meter lang, zes breed en 7,5 hoog voor een koelingsinstallatie uit de fabriek van het Turkse Gebze in de haven van Dilovasi voor transport naar Jubail in Saudi-Arabië? Ook als je weet dat elk bakbeest 54 ton weegt? “Wij hebben dat effectief geklaard”, zegt Robert Vermetten trots. “De Franse constructeur heeft ons gecontacteerd om die negen reusachige gevaartes uit de fabriek te halen en ze op het schip te zetten. Dat was een opdracht waar we zo’n twee maanden op gewerkt hebben. Vanuit Boechout. Waarbij je met alles rekening moet houden. Ook met de noodzaak om bv. elektriciteits- en telefoonkabels te verwijderen. Maar we hebben de klus geklaard. In drie dagen. Zonder enig tijdsverlies.”

De transportfirma uit Boechout werkt binnen een internationaal netwerk waarbij het in zowat alle landen van de wereld een beroep kan doen op partners. “Na al die jaren in de sector ken ik mijn collega’s,” zegt Robert Vermetten. “Je zit vaak urenlang met hen in vergaderingen. Je weet dus best wie je bv. in Turkije kunt contacteren om voorbereidende werkzaaamheden uit te voeren. Wij hebben nu eenmaal ervaring met grote projecten en we weten hoe die wereld functioneert.”

Grote schepen, Antonov-vliegtuigen, reusachtige hefkranen, blokken, coasters, roro-installaties, container management… Met daar bovenop de administratieve formaliteiten, de douane, de financiering, de internationale contacten. “Het zijn de leuke dingen uit de expeditiewereld. We zijn er groot mee geworden. We werken vandaag met z’n vijven. En er komen verscheidene interessante dingen op ons af. Werk zat dus.”

TPL heeft onlangs zijn kantoren in Boechout helemaal vernieuwd. In Kallo beschikt de firma over een eigen magazijn. Met Readybox beschikt TPL overigens ook over een eigen gepatenteerd verpakkingsconcept.