Het was vrijdagochtend schrikken voor de werknemers van Toruing toen plots hun volledig systeem verstoord werd door een cyberaanval. “We hebben onmiddellijk ons geheel datacenter afgesloten en geïsoleerd om zo de schade te beperken”, vertelt woordvoerder Joost Kaesemans. “Door de noodmaatregel konden mobilisten met pech ons de eerste uren niet telefonisch of per mail bereiken. Nadien waren we echter moeilijk bereikbaar. Sommige telefoonlijnen werkten wel, maar konden enkel manueel beantwoord worden waardoor bellers vaak lang aan de lijn moesten blijven.”
Het probleem is intussen grotendeels verholpen, al zijn de gevolgen van de cyberaanval nog steeds voelbaar. “Onze website bleef gelukkig operatief. Met een online contactformulier konden we toch nog enkele klanten uit de nood helpen. Onze telefoonlijnen zijn inmiddels allemaal omgeleid waardoor we weer telefonisch bereikbaar zijn. Het aantal oproepen is bijna terug op hetzelfde niveau als voordien.”
Geen losgeld
Waarom de bijstandsverlener slachtoffer is geworden van een cyberaanval blijft een groot vraagteken. “We hebben nooit contact gehad met de daders en er is nooit losgeld geëist”, bevestigt Kaesemans. Touring heeft de aanval meteen bij de politie gemeld. Zij zijn een onderzoek gestart naar de daders.
“Je hoort het tegenwoordig steeds meer en meer én in alle richtingen: grote winkelketens, woonzorgcentra, zelfs het Europees Parlement kon er niet aan ontkomen. Niemand is nog veilig. We willen graag nog onze excuses aanbieden aan alle klanten die daardoor afgelopen weekend minder goed geholpen werden”, aldus Touring.