Total startte tijdens de afgelopen dagen een investeringsproject op van meer dan 1 miljard euro op zijn Antwerpse raffinaderij langs de Scheldelaan. Na de investering door BASF Antwerpen in een eigen kraakinstallatie is dit meteen een van de grootste projecten die ooit in de haven van Antwerpen opgezet werd.
Het vroegere Petrofina bouwt op de site een nieuwe raffinage-eenheid die als solvent-asfalteringsinstallatie op een heel efficiënte manier olie met een hoog zwavelgehalte zal behandelen. Total oriënteert zich op die manier beter naar de markt die minder zware stookolie vraagt maar meer diesel en huisbrandolie met een laag zwavelgehalte. De eigenlijke installatie kost 700 miljoen euro.
Total trekt anderzijds 350 miljoen euro uit voor een nieuwe installatie die raffinage restgassen moet omzetten in petrochemische grondstoffen. Op de site van het vroegere Petrochim wordt nafta op die manier als grondstof vervangen door stookgas. Bovendien kan tevens meer synergie gerealiseerd worden tussen de raffinage en de petrochmie.
Jörgen Hendrickx, de verantwoordelijke voor de projectintegratie tussen de raffinaderij en de chemie-installatie heeft het erover dat Total “meer rendement en meer integratie hoopt te bereiken en teven hoogwaardiger producten zal aanmaken.”
De Vlaamse minister-president Kris Peeters kwam een symbolische eerste steen leggen op de site van Total. Patrick Pouyanné, de topman raffinage en petrochemie van Total omschreef de site van Total in Antwerpen “als ons grootste platform. Door de concentratie van de activiteiten versterken we de rentabiliteit van het complex. Antwerpen is bovendien uitstekend gelegen terwijl er ook veel competentie aanwezig is.”
Pouyanné stak evenwel niet weg dat de hoge energiekosten in België hem zorgen baren. “Daar zou Europa dringend iets moeten aan doen. In die vaststelling dat sommige concurrenten bij de productie van de kunststof polyethyleen een beroep kunnen doen op schaliegas in plaats van op nafta worden de normale marktvoorwaarden overhoop gehaald. Hun energiekosten liggen er minstens drie keer lager door.” Pouyanné gaf nog eens uitdrukkelijk aan dat de operationele kosten bijna voor de helft uitgemaakt worden door energiekosten.”
Bij Total werken vandaag 1700 man. Ondanks de indrukwekkende diepte-investering komen er geen extra jobs bij.