Facilicom Solutions, onderdeel van de Facilicom Group Belgium, staat sinds 2004 in voor de totale ontzorging van het facilitair management van bedrijven. Op maat van de klant organiseert het Antwerpse bedrijf alle gewenste faciliteiten, van schoonmaak en catering tot bewaking en gebouwenbeheer. Met de aparte business unit receptie- en mailroomdiensten vinden organisaties een nog completere partner in Facilicom Solutions. “En niet alleen een complete, maar ook een operationeel goed werkende partner”, licht Tom Ryckaert, commercieel verantwoordelijke bij Facilicom Solutions, toe. “Al die jaren zijn we dan ook uitgegaan van operational excellence. De basis moet goed zijn. Maar nu is het tijd om een stap verder te gaan.”
Meer beleving
Als facilitair bedrijf kijkt Facilicom Solutions naar het bedrijf van de toekomst. Niet alleen het kost- en kwaliteitsaspect moet dan in orde zijn. Wat met mobiliteit en technologie, of nog meer: het rekruteren van gekwalificeerde mensen in een War for Talent? “Daarbij is inzetten op beleving onontbeerlijk. Voor elk bedrijf wordt het alsmaar moeilijker om de beste medewerkers te strikken. Als het bedrijf met al haar facilitaire diensten een aangename omgeving kan creëren, zorgt dat voor een spontane aantrekkingskracht voor potentiële werkkrachten.”
Kleine zaken met grote impact
Vanuit de behoefte van de klant tekent Facilicom Solutions haar belevingsstrategie uit. “Vaak gaat het om kleine zaken die we willen aanpakken. Dat begint bij de creatie van synergiën tussen onze eigen diensten.” De klant moet voor alle operationele diensten één team te zien krijgen. “Dat totaalbeeld is heel belangrijk. Onze beveiligingsdienst die even iemand van de schoonmaakafdeling helpt met het verplaatsen van een doos, lijkt misschien banaal, maar dat zorgt onbewust voor een aangenaam gevoel bij de klant.”
Ook speelt een meer dynamisch perspectief mee in de uitwerking van een betere klantenbeleving. “Waarom halen we de receptioniste niet weg van achter de balie? Laat die persoon een actievere rol opnemen door klanten aan te spreken, hen naar de wachtruimte te begeleiden en hen in alle vriendelijkheid een drankje aan te bieden. Een ander voorbeeld: enkele dagen voor een afspraak kan er een overzicht naar de klant worden gestuurd. Daarop staan de gegevens van de bijeenkomst en een routeplanner. Eens aangekomen in het bedrijf ziet die persoon zijn naam op een scherm waarop die zich kan aanmelden en automatisch een persoonlijke badge krijgt. Kleine ingrepen die toch een diepe indruk nalaten.”
Experience game
Om dat te verwezenlijken leidt Facilicom Solutions enerzijds haar medewerkers op. Anderzijds leert het bedrijf haar klanten beter kennen om te weten wat er bij hen leeft. Een experience game moet de huidige houding en mening van die klant losweken. “Op een meer ludieke manier gaan we met een pionnetje door alle facilitaire diensten. In aanwezigheid van verschillende stakeholders houden we dan een dialoog rond elk aspect. In die losse sfeer leren we echt hun noden en wensen kennen. Via ons hospitality-programma halen we nadien alle actiepunten uit de analyse en bekijken we welke zaken prioriteit krijgen. Dit koppelen we dan terug naar opleidingen voor onze mensen. We zijn ervan overtuigd dat we met Facilicom Solutions het bedrijf van de toekomst zo mee vorm kunnen geven.”