“Met The Box willen we het hele gegeven van een pop-up store omdraaien: niet één ondernemer op verschillende plaatsen, maar verschillende ondernemers op één locatie. Zij krijgen minimum een week en maximum drie maanden de tijd om hun ding te doen. Afgezien van het feit dat we enkel inzetten op retailers, moeten de ondernemers aan geen enkele voorwaarde voldoen”, vertelt Esther Vandebroeck (49) projectmanager van The Box.
The Box ontstond naar een idee van Stebo, een organisatie die zich inzet voor groepen die afstand hebben tot bepaalde zaken. De bedoeling is dat het platform ondernemers een eindje op weg helpt. “Dit is de perfecte manier om na te gaan of je handelsplan zou werken of niet in Antwerpen”, meent Vandebroeck.
“Wie zijn tent hier opslaat, hoeft namelijk amper opstartkosten te betalen. Bovendien voorzien we een kant-en-klare ‘doos’ die ondernemers naar eigen smaak mogen inrichten. De zaak moet de look & feel van hun product uitstralen.”
Peper en zout
Na zes panden verspreid over alle Vlaamse provincies, strijkt The Box nu neer in de Koekenstad. “Antwerpen was al een tijdje een blinde vlek op de kaart. Bovendien kwam er vanuit de ondernemerswereld veel vraag naar een pand in de stad. Het is een project van relatief lange adem geweest, maar we zijn blij dat we eindelijk hier zijn”, lacht Vandebroeck. “We hebben een overeenkomst met de stad, maar hopen natuurlijk wat langer te blijven.”
Schepen van Middenstand Koen Kennis (N-VA) is alvast enthousiast over de komst van het Limburgse concept. “Jonge creatievelingen en ondernemers zijn belangrijk voor ons. Zij zijn het peper en zout dat we nodig hebben om de hoofdstad van de retail in de Lage Landen attractief maken.”
“In het verleden hadden we met de ‘Nieuwe Natie’ een vergelijkbaar concept in Antwerpen. Maar dat was een intensief en zwaar traject voor ons. Als er dan mensen zijn die het met plezier op poten zetten, waarom zouden wij als stad het dan nog doen”, vraagt Kennis zich af.
Zwangerschapskledingwinkel Momster
De schepen verwelkomde in zijn speech ook meteen de allereerste onderneemster die haar intrek neemt in de Kloosterstraat: Rebekka Jeurissen (33), het creatieve brein achter kledingmerk Momster. “Ik ontwerp hippe zwangerschapskleding voor vrouwen. Die is normaal gezien nogal braaf, maar ik probeer in te spelen op de mode met leuke kleurtjes en modieuze prints. In mei startte ik het avontuur en via The Box in Gent kon ik al eens proeven van een eigen pand.”