4Gold werd in 2017 in het leven geroepen door topwielrenner Mathieu van der Poel, ex-wielrenner Brent Luyckx en ex-motorcrosser Axel Roelants. Ze stelden vast dat voedingssupplementen niet altijd de gewenste effecten hebben en dat de maag-darmvriendelijkheid van de meeste producten een groot issue is bij topsporters.
“Er bestaat een kloof tussen wat wetenschappelijk mogelijk is en wat voor type producten er effectief op de markt zijn. Daarom zochten we naar producten die een wetenschappelijk onderbouwde werking hebben én meer rekening houden met de individuele verschillen van sporters. Samen met twee experten in de biochemie gingen we op zoek naar de juiste samenstelling voor onze voedingssupplementen,” aldus Brent Luyckx, die de operationele leiding van 4Gold op zich neemt.
Ondertussen bestaat het gamma van 4Gold al uit een 12-tal producten. Daarnaast is het ook mogelijk om via 4Gold een DNA-analyse te laten uitvoeren en op die manier te weten te komen welke voedingssupplementen wel of net niet geschikt zijn voor je lichaam.
Al meer dan 3.000 klanten
De producten van 4Gold zijn uitsluitend verkrijgbaar via de webshop. Inmiddels deden al meer dan 3.000 klanten een bestelling. Sinds januari 2020 groeit het gemiddelde aantal nieuwe klanten met zo’n 300 per maand.
“Steeds meer klanten uit het buitenland vinden hun weg naar de webshop. Voorlopig komt nog 80 à 85% van de omzet uit de Benelux, maar de aandelen in omzet van landen zoals Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië, … maar ook de VS, UK en zelfs Japan groeien,” vertelt Brent Luyckx. “Dit is mede te wijten aan grote namen uit de sport die onze producten promoten, onder wie Alberto Contador, Bashir Abdi en Kirsten Flipkens, maar uiteraard ook Mathieu en de renners van Alpecin-Fenix.”
Crowdfundingcampagne om te groeien
4Gold wil haar geplande groei nog verder boosten en is op zoek naar financiering via een WinWinner-campagne, waarbij investeerders via een lening kunnen investeren in de onderneming. Met het opgehaalde bedrag wil 4Gold een grotere voorraad aanleggen, het productgamma uitbreiden en investeren in marketing en advertising.
“De crowdfundingcampagne loopt goed, ondertussen haalden we al 130.000 euro op. De campagne loopt nog tot en met 8 januari. Het is onze ambitie om tegen dan tot 250.000 euro te gaan,” besluit Brent Luyckx.