Antwerpen – Telenet heeft zopas op de Meir een volledig nieuw winkelconcept geopend dat inspeelt op de nieuwe behoeften van de consument. In die winkel kunnen bezoekers technologische gadgets uitproberen, workshops over digitale tools volgen en zelfs vergaderingen organiseren.
Gerald Demortier, VP Retail Telenet: “Mensen hebben het gehad met pure verkooppraatjes. Dat krijgen ze immers ook online te horen. Onze winkels zijn digitale ateliers waar er wordt geleefd en geleerd binnen het boeiende kader van onze steeds veranderende wereld.”
Andere manier van winkelen
E-commerce en de vele technologische ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat we vandaag andere verwachtingen hebben ten aanzien van een fysieke winkel. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Gentse trendbureau Trendwolves. Vandaag willen we in een fysieke winkel vooral een goede band opbouwen met ons favoriete merk, onze interesses in bepaalde producten aanscherpen, én geholpen worden in het maken van de juiste keuzes.
Trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves: “Individuele en menselijke dienstverlening op maat wordt steeds belangrijker in tijden van anoniem, online shoppen. We spreken over retailtainment: winkelen moet meer dan ooit een beleving zijn, met alle zintuigen. De integratie van innovatieve technologie in je winkel is daarbij een noodzaak om de dienstverlening te verbeteren, bezoekers extra informatie te geven en hen te verbinden met het merk en met elkaar. Winkels veranderen zo in plaatsen waar we van elkaar kunnen leren, ontmoeten, en samen aan de slag gaan.”
Digitaal atelier
Ook telecombedrijf Telenet stapt mee in deze evolutie. In de belevingswinkel, kunnen bezoekers met een VR-bril op met de fiets een veldrit meemaken of interactieve workshops rond sociale media volgen. Starters leren er hoe ze sociale media kunnen inzetten voor hun onderneming, creatievelingen kunnen er t-shirts ontwerpen en kinderen krijgen er codeerlessen. De bovenverdieping van de winkel biedt vergaderruimte en tussen het vergaderen door kunnen bezoekers even pauzeren aan de koffiehoek.
Telenet hoopt met deze flagshipstore in Antwerpen een aangename plek te creëren waar mensen zich laten inspireren. Bovendien wil Telenet er ook scholen uitnodigen voor lessen over de digitale mogelijkheden. De shop breekt daarbij volledig met de traditionele winkelinrichting.
In deze belevingswinkel wordt de toon gezet voor de verdere evolutie van andere Telenet- en BASE-winkels in Vlaanderen. Volgens Tom Palmaerts van Trendwolves is het slechts een kwestie van tijd voordat ook fysieke winkels van andere merken en ketens deze nieuwe trend omarmen.
(c) foto’s Telenet