De nieuwe vliegtuigmaatschappij Take Air vliegt vanaf maart e.k. tussen Deurne en Zürich. Daarmee pikt Take Air indirect mee in op de revival op de Antwerpse luchthaven. Merkwaardig is dan wél dat Take Air als ‘all you can fly membership airline’ van start gaat. Dit houdt in dat je met een maandabonnement van 1650 euro zoveel kunt vliegen als je wil.
Take Air vliegt daarmee op de formule die het Amerikaanse Surf Air eerder in Californië lanceerde. Als ondernemer heb je op basis van je lidmaatschap de facto altijd een vliegtuig ter beschikking om naar Zwitserland te vliegen.
Take Air wil gaat in dit opzicht vanuit Deurne vliegen met een Beechcraft King Air 200 of 350, een toestel voor zes tot negen passagiers. “Wij vliegen in principe elke dag ’s morgens en ’s avonds”, zegt general manager Matthieu Dardenne. “De bedoeling zou wel zijn om tot vijf à zes keer per dag te vliegen.”
Take Air gaat er vanuit dat zakenmensen geen tijd kunnen verliezen. De grote luchthavens als Zaventem en Schiphol hebben in dit opzicht zo wel hun problemen. Wie in Deurne boekt parkeert de wagen om 7u45 en zit om 8u al op het vliegtuig, is de redenering.
Zürich is als bestemming gekozen uit een studie van de Vlerick Business School waarbij tot 600 potentiële luchthavens bestudeerd werden. Criteria als afstand, grote bedrijven en huidig aanbod duidden aan dat Zürich Take Air rentabiliteit kan garanderen.
Carl Legein van The Aviation Factory is in Take Air zakenpartner voor Matthieu Dardenne. Hij werkt al verscheidene jaren als vliegtuigbroker vanuit Deurne.
Matthieu Dardenne werkte zelf zo’n tien jaar als kaderlid bij auto-importeur D’Ieteren.
Op termijn hoopt Take Air vanuit diezelfde formule ook andere lijnen te kunnen inleggen. Zo bv. Parijs/Londen. Het is alvast de ambitie om iedere zes maanden een aantal bijkomende lijnen te kunnen aanbieden.
Take Air maakt gebruik van de zakenterminals van General Aviation Terminals.