De Antwerpse startup T-Mining nv werkt momenteel aan een pilootproject dat een veilligere en efficiëntere afhandeling van containers in de haven van Antwerpen mogelijk maakt. Dankzij blockchain technologie worden processen waarbij verschillende partijen betrokken zijn – zoals carriers, terminals, expediteurs, transporteurs, chauffeurs, schippers, enzovoort – gedigitaliseerd en beveiligd, zonder een centrale tussenpersoon.
Om een container van punt A naar punt B te transporteren, zijn er meer dan 30 verschillende partijen betrokken, die onderling gemiddeld 200 interacties uitvoeren. Heel wat van die interacties gebeuren via e-mail, telefoon en soms zelfs nog via fax. Begrijpelijk dat in sommige gevallen tot de helft van de kost van containertransport wordt veroorzaakt door papierwerk.
Daar wil T-Mining iets aan doen. Als een container toekomt, wordt deze op de terminal opgehaald door een vrachtwagenchauffeur of een schipper. Om er zeker van te zijn dat de juiste persoon de juiste container ophaalt, wordt er gewerkt met een pincode. Maar die pincode wordt doorgestuurd via verschillende betrokken partijen en dat is uiteraard niet zonder risico.
Nico Wauters, ceo T-Mining: “Wanneer we vandaag waardevolle voorwerpen willen transfereren, maken we meestal gebruik van een tussenpersoon die beide partijen vertrouwen en die de eigenlijke overdracht uitvoert. Stel, je verkoopt je huis. Dan zorgt de notaris niet alleen voor de afhandeling van de papieren maar bovenal verzekert hij dat jij probleemloos je geld ontvangt en de tegenpartij het eigendomsrecht van het huis krijgt, zonder onaangename verrassingen. Natuurlijk werkt deze tussenpersoon niet gratis en zorgt deze tussenstap voor vertraging.”
Dat is precies wat Blockchain mogelijk maakt: een veel veiligere en snellere overdracht van waardevolle zaken, volledig digitaal en zonder tussenpersoon. “Via ons Blockchain platform krijgt de vrachtwagenchauffeur het recht toegewezen om een bepaalde container op te halen, zonder dat die kan worden onderschept. Bovendien maakt ons Blockchain platform gebruik van een gedistribueerd netwerk, waarbij een transactie alleen verwerkt kan worden wanneer er een consensus is tussen alle deelnemende partijen, wat elke poging tot fraude of ongewenste manipulatie haast onmogelijk maakt”, vervolgt Wauters.
Momenteel loopt er een pilootproject in de haven van Antwerpen met een beperkt aantal partijen. “We willen testen of alles ook echt zo vlot werkt in de praktijk. Samen met PSA, MSC, een expediteur en een transporteur, zorgen we voor de veilige afhandeling van de eerste containers op ons Blockchain platform. Dankzij de Stad Antwerpen hebben we zelfs een kantoor in Singapore, waar we hard werken om onze oplossing ook daar te introduceren. Onze ambitie is om voor het einde van het jaar onze eerste betalende klanten te kunnen bedienen”, besluit Nico Wauters.