De vastgoedsector is radicaal aan het veranderen door de komst van nieuwe technologieën en platformen. Door deze ontwikkelingen staat de rol van vastgoedmakelaars steeds meer onder druk. De Antwerpse startup SweepBrigth heeft in dit opzicht een mobiele tool gelanceerd die het werk van vastgoedmakelaars vereenvoudigt. Raphaël Bochner en Yoram Speaker waren via hun advertising agency Gabari al verscheidene jaren actief in de immomarkt.
De laatste maanden beweegt er heel wat in de vastgoedsector. Technologieën zoals 3D, virtual reality en 360° fotografie zorgen voor enorme veranderingen. Bovendien winnen nieuwe business modellen zoals vastgoedportalen en crowdfunding aan terrein. Hierdoor komt de rol van vastgoedmakelaars alsmaar meer onder druk te staan. Hun taken worden steeds complexer om te kunnen beantwoorden aan een hele reeks nieuwe verwachtingen zoals expertise in media en advertenties, interieurinrichting, fotografie en juridisch advies.
Door deze groeiende complexiteit en het belang van vastgoedtransacties, zal de rol van vastgoedmakelaar echter niet verdwijnen. Ondanks deze situatie dokterde niemand tot nog toe een doeltreffend systeem uit waarmee de makelaar zich zou kunnen toespitsen op taken die een echte meerwaarde bieden en die tijdswinst oplevert.
De nieuwe oplossing van de startup SweepBrigth biedt hier een antwoord op en vereenvoudigt de workflow van makelaars op het vlak van invoer van panden, het laten overeenstemmen van leads en eigendommen en de opvolging van kopers en verkopers. Met hun nieuwe tool lanceren Raphael Bohner en Yoram Speaker een mobiele oplossing waarmee makelaars echt tijd winnen.
Gemiddeld spendeert een makelaar tot zo’n halve dag aan het registreren van een nieuw onroerend goed en zelfs nog meer aan het publiceren ervan. De radicaal nieuwe oplossing van SweepBrigth vermindert deze tijdsbesteding aanzienlijk. Een doorsnee makelaar behandelt tussen 20 en 50 eigendommen per maand. Een paar uur tijdswinst enkel en alleen voor de registratie levert dus al snel een enorme tijdswinst en efficiëntie op tegen het einde van het jaar. Maar SweepBrigth houdt het niet enkel bij tijdsefficiëntie. Gezien het gros van de
vastgoedmakelaars steeds op de baan is, werd het platform ontwikkeld om onderweg gebruikt te worden.
SweepBrigth is het resultaat van de samenwerking tussen twee ondernemers in vastgoedtechnologie die gefrustreerd waren door het gebrek aan specifieke tools voor makelaars. Raphaël Bochner en Yoram Speaker zijn al sinds 2010 met succes actief in de vastgoedsector na de lancering van Gabari, een toonaangevend advertising agency gespecialiseerd in marketing en promotie voor vastgoedontwikkelaars. Bedrijven die al snel de weg vonden naar Gabari zijn namen in de vastgoedwereld zoals BesixRed, Ghelamco, Befimmo, Allfin, enz.
Met de financiële steun van de startup Showpad, In The Pocket en Green Park Investment Partners, is SweepBrigth op weg om een impact te hebben op de workflow van vastgoedmakelaars wereldwijd. Om hun doel te bereiken kunnen de oprichters bovendien rekenen op het uitgebreid netwerk dat ze opbouwden via hun advertising agency, maar ook op de internationale start-up scene via de ceo’s van Showpad Pieter-Jan Bouten en Louis Jonckheere en Jeroen Lemaire, de ceo van In The Pocket.
Showpad werd in 2011 opgericht en is een toonaangevend bedrijf in verkoopondersteuning. Showpad helpt sales
teams bij het voeren van verkoopgesprekken op basis van context met een optimalisering voor elk type
conversatie.
In the pocket is één van de toonaangevende Europese agencies in mobiele technologie.
Green Park Investment Partners is een onafhankelijk buy-out fonds dat investeert in mature KMO’s met als
doel een toekomstige groei te ondersteunen.