Orfa nam de winkel twaalf jaar geleden over van haar mama, maar ze hielp al van kleins af aan mee in de zaak. “Ik ben opgegroeid in Svelta”, zegt Orfa. “Vandaar dat het ook geen moeilijke beslissing was: ik wilde de winkel heel graag overnemen. Ik werkte altijd al graag in de verkoop. Stoffen en de kwaliteit ervan interesseren mij enorm.”
Door de jaren heen zag Orfa een en ander veranderen in de winkel. “Vroeger verkochten we de klassieke korsetten. Na verloop van tijd kwamen er nieuwe trends, waarvoor we naar beurzen in Italië en Parijs gingen. Mijn ouders wilden in België voorloper zijn van die trends. Zo draaide het niet meer om korsetten, maar mooie, frivole en comfortabele lingerie. Ik merk dat de doorzichtige bh’s zonder een mousse nu helemaal in de mode zijn.”
“Sexy lingerie moet nu ook echt comfortabel zijn”, stelt Orfa vast. “Daarvoor is de maat heel belangrijk. Heel veel mensen kennen die niet, waardoor je wel eens een ongemakkelijke bh kunt dragen. Het opmeten is daardoor een groot deel van onze service, iets wat je best twee keer per jaar doet. We meten nieuwe klanten eerst op voordat we ze de paskamer laten betreden. Maten verschillen van merk tot merk, maar je figuur verandert ook. Als de bh niet mooi past, zeggen wij dat ook.”
De service, het advies en de kennis, is duidelijk iets waar Orfa trots op is. “Ik vind pakweg Hunkemöller ook geen concurrent van Svelta. We onderscheiden ons door het advies. Wij hebben ook grote maten: die gaan van A tot K. Wanneer mensen met een bh van Svelta naar huis gaan, zien en voelen ze dat verschil. Daardoor hebben we vast cliënteel, maar we zien ook elke dag nieuwe klanten.”
Taboe
Niet alleen de evolutie in de producten is veranderd. Ook de manier waarop er naar lingerie wordt gekeken is gedraaid volgens Orfa. “Lingerie mag echt gezien worden, het taboe is weg. Er mag mee uitgepakt worden, iets wat je vroeger niet deed”, eindigt ze.
Het vijftigjarig bestaan van de winkel wordt deze zaterdag gevierd. Orfa organiseert met haar twee collega’s een modeshow in de zaak. De herfst-en wintercollectie zal getoond worden. Er zal een wijnbar aanwezig zijn en klanten kunnen een fotoshoot in een echte fotostudio winnen.