Op zaterdag 25 maart en naar goede gewoonte organiseerde Vlajo met de steun van de provincie Antwerpen een verkoopdag in Wijnegem Shop Eat Enjoy. Voor vijfhonderd jonge ondernemers betekende dit het hoogtepunt van een schooljaar dat in het teken staat van ‘ondernemen’ en ‘ondernemerschap’. 85 Vlajo Mini-ondernemingen en Vlajo Small Business Projects stelden zich voor aan het grote publiek.
Dat ondernemingsgezinde jongeren de kans krijgen om verkoopervaringen te beleven, is essentieel. Brainstormen en een businessplan opstellen is één ding. Een idee effectief in de praktijk uitrollen, samenwerken, doelen behalen en groeien in ondernemende vaardigheden en persoonlijkheid, een belangrijke volgende stap. De gelegenheid krijgen om als leerling/student je zelfbedachte product te verkopen in een écht winkelpand is dan ook uniek.
“Ondernemerschap is de sleutel tot economische groei en vooruitgang”, weet ook gedeputeerde voor Economie Kathleen Helsen (CD&V) van partner provincie Antwerpen. “Onze welvarende regio heeft jonge ondernemers nodig: ze zijn de drijvende kracht voor nieuwe ideeën en nieuwe kansen.”
Verkoopskills
Op de Vlajo verkoopdag in de overweldigende omgeving van Wijnegem – Shop Eat Enjoy brachten de Vlajo Mini-ondernemingen en Small Business Projects hun producten aan de man: jonge zaakvoerders en hun medewerkers konden dan het grote publiek uittesten. Zo leerden ze om onbekende personen te durven aanspreken, meer samen te werken en er voluit voor te gaan. Ze hebben hun verkoopskills uitgetest en konden er netwerken met elkaar. Dankzij deze projecten verwerven de studenten ondernemende competenties voor een vlotte overgang naar de arbeidsmarkt.
De jury beloonde de Vlajo Mini-ondernemingen/SBP’s die uitblinken met standpresentatie, hun product of verkooptechnieken. Ook de leerlingen konden hun stem uitbrengen.
Nog meer prijzen
Beste minionderneming algemeen werd Sustonable van Sjabi Puurs die stenen onderleggers uit steenafval bedachten en verkopen. Beste Small Business Project algemeen werd Catch Cap van de Karel de Grote Hogeschool met hun opvangbak voor kroonkurken. De beste verkoopstands waren van HoneyBees uit het Sint-Lievenscollege (Honingproducten) en Shake Your Progress van de Karel de Grote Hogeschool (Sportpakket voor shakes).
Ook Plants with Benefits (Koca) met Planten en plantaccessoires, Easy 2 Use (Karel de Grote Hogeschool) met een hulpmiddel om de kabel van elektrische toestellen op te bergen, Berk & Bizz (Berkenbeek) met zelfgemaakte decoratie en BOOZE ‘Karel de Grote Hogeschool met hun drankspel vielen ook nog in de prijzen.
LEES OOK. Juniorondernemers winnen Vlajo-prijs met lokale honingproducten en educatieve kleurboeken