“Dit pand ligt centraal tussen het Waasland en de Denderstreek, ideaal dus om aan de vraag van onze vele klanten uit deze regio te voldoen”, zegt Gunther Vanbeselaere (27), die samen met Thierry Huion (54) het Sano-concept runt.
De bakkerij in Hamme wordt meteen in gebruik genomen als productieruimte voor Sano, maar Gunther en Thierry willen er binnenkort ook een winkel openen, zij het voorlopig enkel op zaterdag en zondag.
“We willen niet te hard van stapel lopen en houden ook rekening met de hoge kosten inzake energie”, zegt Gunther. “In dit pand beschikken we over een ruime bakkerij en een atelier voor de afwerking van onze producten. Maar ook de winkel is charmant ingericht om ons gamma te etaleren, gaande van patisserie tot koffiekoeken, chocoladeproducten, koekjes en onze suikerarme choco Zustella.”
Koekjes, chocolade en patisserie
De benaming van deze choco is gelinkt aan de alternatieve zoetmaker Zusto, die Sano voor alle producten gebruikt. “Deze gepatenteerde én revolutionaire suikervervanger laat ons toe om zonder toegevoegde suikers dezelfde smaaksensatie van zoete lekkernijen te creëren, met een gelijkaardige textuur en mondgevoel”, zegt Paul Cochez (61). Hij is de doorgewinterde patissier die Gunther en Thierry onder de arm namen, toen ze op Valentijnsdag vorig jaar hun Sano openden in Antwerpen.
“Ook mijn grootvader en vader waren patissiers”, zegt Paul. “Ik ben helemaal in het verhaal van Sano gestapt, in de wetenschap dat lekkere zoetigheden ook gezond kunnen zijn, mits het gebruik van de juiste producten in ons ambachtelijk werk. Naast het niet gebruiken van toegevoegde suikers beperken we ook het aantal calorieën tot een kwart van de gewone patisserie, koekjes of chocolade.”
Sano staat volgens Gunther niet alleen voor de Latijnse benaming van gezond, maar ook voor zijn slogan No sugar, Same taste. “We bieden niet alleen een mooi assortiment voor diabetespatiënten. Als mensen suiker bannen uit hun voedingspatroon, zorgt dat voor meer energie, een betere slaap en minder kansen op overgewicht”, besluit Gunther. “Om daartoe bij te dragen, moet je natuurlijk even smaakvolle zoete alternatieven aanbieden. Dat is precies wat wij willen doen.”