Antwerpen is een creatieve stad. Niet enkel op het vlak van mode. Verscheidene creatievelingen hebben er hun eigen stek van waaruit ze hun ontwikkelingen in de wereld proberen te zetten. Studio Dott is er een van. Het bedrijf van Pieter Lesage heeft in de afgelopen 14 jaar een heel eigen filosofie ontwikkeld. “Wij ontwerpen vandaag op maat van de klant”, zegt hij.
Studio Dott is een all-round creatief ontwerp- en adviesbureau. Het team telt 13 man en heeft inmiddels al een eigen vestiging in Hong Kong. Samen met zijn partners Alexander Colla, Brick De Schutter en Tine Peeters werkt Pieter Lesage aan een eigen stijl waarmee vooral retailers en multi site organisaties zich sterker proberen te positioneren op hun deelmarkten.
Studio Dott is detijds opgestart als “Concrete” en probeerde als ontwerp en adviesbureau zowel producten, diensten, omgevingen, interacties als ervaringen uit te tekenen. De ontwerpers van Studio Dott assisteren hun klanten in alle fases van het ontwerpproces, het onderzoek, de ideevorming, de styling, de visualisatie en de technische ontwikkelingen.
In een gesprek met de website Ondernemen in Antwerpen gaf Pieter Lesage enkele kanttekeningen bij de groei van zijn bedrijf. “Ik ben op mijn eentje begonnen in 2000, maar intussen zijn we een van de grotere designbureaus van België, met een ploeg van dertien mensen. Maar internationaal stelt dat niets voor. In Nederland telt een groot bureau tachtig medewerkers. Dus afhankelijk van hoe je het ziet, zijn we groot of klein.”
“Wij zijn een strategische dienstverlener: wij helpen bedrijven om hun producten, diensten of omgevingen te verbeteren door de mens centraal te zetten. Ontwerpen begint voor ons met het observeren van interacties, niet alleen door gebruikers maar ook door verkopers of arbeiders in productie.”
“Dat kan heel idealistisch klinken, maar erg concreet betekent het dat wij organisaties helpen om hun doelstellingen te bereiken, en bij bedrijven komt dit vaak neer op meer geld verdienen of minder kosten maken.”
“Wij werken voor grote organisaties zoals Eandis en SD Worx, maar het allerliefste werken we voor kmo’s en startups. Bij die twee laatste krijgen we vaak de kans om echt strategisch mee te denken.”
“De creatieve sector kan je opdelen in drie categorieën. Eerst en vooral de kunstenaars, die vrij werk leveren en vaak ook een belangrijke maatschappelijke waarde creëren. Aan de andere kant van het spectrum de creatieve dienstverleners met ontwerpbureaus zoals wij, maar ook architecten, grafische vormgevers enzovoort. Die leveren een dienst op vraag van een klant waarvoor ze vaak per uur betaald worden.”
“Daartussen zit een categorie met creatieve ambachten: mensen die hun eigen creaties (meubelen, juwelen, …) maken en vermarkten vanuit een economisch perspectief. Voor mij zijn ze alle drie even belangrijk, en vaak een inspiratie voor elkaar, maar ze vragen elk een ander soort beleid.”
“Omdat we ambitieus zijn hebben we onlangs een eigen vestiging geopend in Hong Kong. Wij hebben de voorbije jaren een mooie groei gekend. En hoewel de markt voor ontwerpdiensten in België vooruit gaat, denken wij dat we op termijn ook naar het buitenland moeten om te kunnen blijven groeien. En omdat zo’n avontuur wel wat tijd vergt, starten we er nu al mee.”
“Na onderzoek bleken de buurlanden niet echt interessant en hebben we gekozen voor Azië. China is nu de fabriek van de wereld en op designgebied staat daar veel te gebeuren. De broer van mijn vennoot Alexander Crolla woont in Hong Kong en heeft daar een eigen architectenbureau (L.E.A.D.), wat ons op weg hielp bij onze start. We gaan er niet voor de Chinese consument ontwerpen, maar wel voor Chinese bedrijven die eigen producten willen exporteren naar Europa.”
Foto: Alexander Crolla (links), Brick De Schutter en Pieter Lesage bij de opening van het kantoor van Studio Dott in Hong Kong.