Het bouwbedrijf Strabag is aan de slag op verschillende werven tegelijk. Zo de uitbouw van het St.Jozefziekenhuis in Mortsel, de brandweerkazerne van Duffel en Cadix in Antwerpen. De bouwvakkers van de groep zijn ook aan het werk in Ninove, Oudenaarde, Genk, Lokeren, Gavere, Menen tot ver in Wallonië en Nederland. Enkele weken geleden werd de trots van het bedrijf opgeleverd: het nieuwe Red Star Line Museum in Antwerpen.
Strabag is een sterk expansief bedrijf. Van Duitse komaf is de onderneming in de Benelux mee gegroeid met de intocht van de Duitse chemiebedrijven in Antwerpen. In die afgelopen 45 jaar heeft de onderneming zich stevig kunnen positioneren op de markt. Strabag was trouwens al die jaren gehuisvest in Zandvliet, in de buurt van BASF. Sinds enkele tijd opereert de groep vanop de Rijnkaai in Antwerpen.
Ondertussen is de Duitse groep zélf onder de hoed gekomen van een Oostenrijkse groep die als Bauholding de activiteiten aanstuurt vanuit Wenen.
Strabag Belgium moet het vooral hebben van grote bouwprojecten. Kantoorgebouwen, rusthuizen, ziekenhuizen, brandweerkazernes, scholen en zelfs crematoria. Het bedrijf bouwt geen villa’s of gezinswoningen.
Gedelegeerd bestuurder André Boelaert kijkt de komende maanden ondertussen zelfzeker tegemoet. De orderportefeuille van het bedrijf is goed gevuld. De offertes lopen vlot binnen. Dit neemt niet weg dat de bouwconjunctuur zelf toch niet heel zelfzeker evolueert. Zeker in Nederland gaat het moeizaam. André Boelaert is vanuit Antwerpen ook verantwoordelijk voor de Nederlandse markt.
Precies om de wisselvalligheden van de conjunctuur op te vangen heeft het bedrijf ook zijn activiteiten voor een stuk verlegd. Naar het buitenland. “Volgens ons vissen hier te veel aannemers in dezelfde vijver. We zoeken dus naar alternatieven. Wij kunnen in dit opzicht binnen onze groep onze klanten volgen naar het buitenland wanneer die er orders betekenen.. Zo hebben wij een mooi project binnengehaald in het Canadese Vancouver. Een klant van ons bouwt er een indruwekkend groot outletcenter. Omdat wij voor dat bedrijf ook al eerder projecten afwerkten in België kunnen wij met onze klant nu ook optrekken in Canada. Negen ingenieurs van ons zijn onlangs voor 1,5 jaar vertrokken naar Vancouver.”
Maar er is niet enkel Canada. Strabag Belgium heeft ook opdrachten lopen in Duitsland en Oostenrijk.
De grote kracht van het bedrijf ligt volgens André Boelaert “in het feit dat wij niet langer een bouwbedrijf, een aannemer van de oude stijl zijn,” zegt hij in een gesprek met het blad van de Kamer van Koophandel Antwerpen Waasland, Ondernemers. “Wij zijn al veel langer geëvolueerd naar een vorm van modern dienstbetoon waarbij we heel dicht bij onze klanten staan. Zeker in de voorbereidende werkzaamheden zoeken we samen met de klanten en alle betrokken partners naar de beste modaliteiten om een project zo optimaal mogelijk af te werken. Het gaat ons om het teamconcept waar we vroegtijdig kennis inbrengen en de behoeftes van alle betrokken partijen bij elkaar brengen.”
Eén grote zorg toch wel: het aanbod aan goed geschoolde bouwvakkers. “Bouwvakkers en goed geschoold technisch personeel zijn niet makkelijk te vinden. Wie wil er nog in weer en wind op een bouwwerf werken? België is bovendien een duur land. Bouwen doe je lokaal en je kunt dus niet besparen op uurlonen. Wij werken bij voorkeur met onze eigen arbeiders maar ook onderaannemers uit Polen of Portugal zijn niet uitgesloten. Belgen hebben minder interesse voor het bouwberoep, want ze vinden het fystiek te belastend. Voor de jeugd is een technisch beroep kennelijk ook niet sexy genoeg.”
Strabag is in dit opzicht ook permanent op zoek naar goede projectleiders. Ook prijscalculators kunnen onmiddellijk aan de slag.
Met een omzetcijfer van 183 miljoen euro (2012) heeft Strabag Belgium zich onderhand opgewerkt tot een van de toonaangevende Belgische bouwbedrijven. De onderneming stelt 400 mensen tewerk en heeft naast het hoofdkantoor in Antwerpen ook vestigingen in Gent, Brussel, Genk en Luik.