ANTWERPEN – Een jaar na de opening van StartupVillage in hartje Antwerpen bevestigt de dynamische hub haar oorspronkelijke doelstelling: digitale groeibedrijven, acceleratoren en andere start-uppartners kansen bieden om te groeien en te internationaliseren. De resultaten spreken voor zich.
Vorig jaar opende Stad Antwerpen StartupVillage, een project voor de allerbeste Antwerpse groeibedrijven. De gevestigde start-ups gaan eerst door een strenge selectieprocedure en mogen nadien gedurende drie jaar hun intrek nemen in de beschikbare kantoorruimte.
De aanwezige start-ups Datylon, EyeSee, Playpass, POM, Senso2Me en SurveyAnyPlace zijn dus niet van de minsten. Ze kwamen al voor de opening in 2017 als prijzenpakkers uit de bus. Intussen sleepten een aantal onder hen nogmaals een award in de wacht. Zo werd EyeSee gelauwerd op Deloitte’s Technology Fast 50, is PlayPass Beloftevolle Onderneming van het Jaar en werd POM uitgeroepen tot Belgium’s New Brand of The Year.
Straffe groeicijfers
De startende bedrijven zorgden samen ook voor meer tewerkstelling in de sector van digitale innovatie. “De bedrijven in onze StartupVillage wierven samen 61 nieuwe werknemers aan. Elk bedrijf kan ook stevige groeicijfers voorleggen, van 35 tot 600 procent. StartupVillage maakt daarmee de premisse waar van een betaalbare stimulerende kantoorruimte, die zuurstof geeft aan start-ups om te groeien. Ook wat opgehaald kapitaal betreft doen ze het heel goed, met minstens 9 miljoen euro aan investeringen”, aldus schepen voor economie Caroline Bastiaens.
Naast de groeibedrijven zijn ook de acceleratoren Netwerk Ondernemen en The Cofoundry, incubator Blue Health Innovation Center, het onderzoekscentrum imec en de business- en evenementenlounge De Serre in StartupVillage gehuisvest.