Volgens sociaal verzekeringsfonds en ondernemingsloket Xerius stapt de helft van de starters bij hen binnen zonder een concrete berekening van de inkomsten voor het eerste jaar. “Sommige starters hebben een uitgewerkt plan, anderen enkel ruwe ideeën”, zegt Kathleen De Buyzer, startersconsulente van Xerius. “En helaas zijn er ook die onbezonnen aan het avontuur beginnen. We merken dat deze hier vaak snel terug staan om alles te stoppen.”
Boekhouders merken vaak een foute focus tijdens de eerste maanden. “Er zijn nog heel wat starters die meteen een dure wagen aankopen”, klinkt het. “Dit is een onverantwoorde kost. En het is geen duurzame investering die later voor inkomsten zorgt.”
De ondernemers in het boek ‘Geniaal begonnen, half gewonnen’ gingen stuk voor stuk wel voor een duurzame voorbereiding. Wat vandaag loont.
Zo nam Michaël Vrijmoed zich voor een eigen restaurant te openen lang voordat hij effectief ontslag nam bij zijn chef Peter Goossens. “Ik was me al jaren aan het informeren over businessplannen en mogelijke valkuilen”, zegt Michaël hierover. “Ik zou nooit impulsief springen. Want koken is één ding, een onderneming opstarten is iets totaal anders. Ik leerde van de meester en werkte mijn plan uit. Pas wanneer ik me 100% klaar voelde, opende ik mijn restaurant. Met een kleine ploeg, met een portie eigenzinnigheid om het verschil te maken, en ja ook … met dag en nacht werken.”
Of Emilie Delorge die haar droom in 2013 realiseerde. Toen richtte ze haar emotional branding bureau Enfin! op. “Bij het verkopen van papieren bloemen op het strand, leerde ik als klein meisje dat maatwerk en exclusiviteit meer schelpen opbrachten”, zegt Emilie. “Ik wilde altijd al mensen gelukkig maken. Zo maakte ik wat later in de winkel van mijn pépé de cadeautjes voor klanten. Toen al droomde ik van ‘mijn eigen zaak later als ik groot ben’. Tijdens mijn hogere studies deed ik heel wat jobs. Vaak vroeg uit de veren. Altijd aan het werk, alsof het mijn eigen zaak was.”
Ondernemers, experts en starterscoaches geven in het bpoek ‘Geniaal begonnen, half gewonnen’ concrete tips om je voor te bereiden op je eigen zaak’. Vijf opvallende tips:
1.Onderneem in je huidige job. Wist je dat je ook als werknemer kan uittesten of je geschikt bent voor het ondernemerschap? Denken en handelen zoals een ondernemer terwijl je voor iemand anders werkt, is alvast een stap in de goede richting.
2.Stempel op werkloze dagen. Payrollorganisaties voor freelancers en kunstenaars bieden hier de oplossing. Zij regelen al jouw wettelijke verplichtingen en betalen je mooi op tijd. Wanneer je een dag geen opdracht hebt, geniet je een werkloosheidsuitkering.
3.Zet je oma aan het werk. Buiten het reguliere circuit van mensen aannemen, freelancers of interimkrachten, zijn er nog andere goede werkkrachten. Ellen Kegels van LN Beanies vond haar alternatief in een onverwachte hoek. “Gelukkig, want ik kon niet zelf de meer dan 700 mutsen en sjaals per jaar haken en breien”, zegt Ellen in ‘Geniaal begonnen, half gewonnen’. “Tegelijkertijd kon ik het financieel niet aan om iemand aan te werven. De oplossing moest creatiever. Wie kan goed breien en haken? Wie doet het graag? Oma’s. Ik deed een oproep en werd overstelpt.”
4.Sta in het midden van de dansvloer. Maurice Engelen maakte zijn grootste hits na intensief ervaringsonderzoek op de dansvloer. “Ik wist dat ik de basis van een muzikaal succes moest leren kennen vooraleer zelf een hit te kunnen scoren. Waarom en wanneer gaan mensen uit hun dak?” Doe hetzelfde in jouw markt.
5.Heb geen schrik van dieven. Schrik dat je briljant concept, idee of product gekopieerd wordt nog voordat je het zelf op de markt lanceert? Dit hoeft niet, en wel om volgende 2 redenen. Ten eerste is iedereen sterker met zijn eigen ideeën bezig dan met de ruwe ideeën van een ander. En ten tweede worden er inderdaad veel merken en concepten gekopieerd, maar het gaat steeds om producten en merken die al succes hebben, die al groot zijn. Een kleine starter of iemand in zijn voorbereidingsfase wordt nauwelijks bekeken en gekopieerd.
Het boek ‘Geniaal begonnen, half gewonnen’ stuurt aan op het inwinnen van advies bij ervaren ondernemers. Volg je buikgevoel. Durf het anders aan te pakken dan de anderen. Focus van in het begin op winst. En neem je tijd voordat je effectief opstart.
‘Geniaal begonnen, half gewonnen’ bevat 48 tips voor iedereen die van een eigen zaak droomt. Het boek wordt uitgegeven door Compact Publishing in samenwerking met Xerius, het sociaal verzekeringsfonds voor zelfstandigen.
“Aan passie ontbreekt het de meeste starters niet”, zegt Hans Hermans, auteur en zaakvoerder van Compact Publishing. “Ik zie bij iedereen die een zaak opstart volle goesting en een groot doorzettingsvermogen. Maar beuken ze door in de juiste richting? Hebben ze goed nagedacht over hun verdienmodel? Kennen ze hun klanten? Vaak gaat het mis bij deze essentiële vragen. Vaak gaat het dan al mis bij de voorbereiding.”
“Ik ben op mijn hoede voor een starter die wacht met het bezoeken van klanten tot zijn product helemaal klaar is. Ik vrees voor startende zelfstandigen die geen buurtonderzoek doen in de regio waarin ze hun winkel openen. Ik vind het bizar dat een starter zich nooit als intrapreneur heeft gedragen bij zijn vroegere werkgever. Met dit boekje hoop ik een paar essentiële inzichten door te geven aan iedereen die concreet of minder concreet droomt ooit een eigen zaak op te starten.”
Website
Email de auteur
De persmap
Copyright © 2014 Compact Publishing, All rights reserved.
U ontvangt deze mail omdat we elkaar in het verleden al gesproken hebben.
Our mailing address is:
Compact Publishing
De Eendracht 26
Kalmthout 2920
Belgium
Add us to your address book
unsubscribe from this list update subscription preferences
—
Beste groeten,
Hans
Journalist, zaakvoerder van B2B-uitgeverij Compact Publishing
+32 485/72 74 02
© 2014 Microsoft