Zijn bijzondere voorliefde voor de natuur kreeg de 30-jarige Nickolay Smet als kind mee van zijn vader, die boswachter is bij Florenville aan de Semoisvallei. “Toen we vroeger in de Ardennen verbleven, zat ik als vijfjarig kind al naast hem in een hoogzit in het bos om dieren te kunnen observeren. Zo heb ik ook de passie voor de jacht ontwikkeld. De jacht is een levensstijl die draait om natuurbeheer en -behoud. In amper 10% van de tijd komt daarbij ook een wapen kijken. Vanuit mijn droom om rond die passie een carrière uit te bouwen, heb ik een Instagrampagina over de jacht opgezet. In 2018 telde die al meer dan 5.000 volgers en was die geëvolueerd tot een webwinkel, die ik in bijberoep hield.”
Omdat alsmaar meer bestellingen uit binnen- en buitenland binnenliepen, werd begin 2020 een vennootschap opgericht. “Als eerste stap hebben we het webplatform Hunting.be een volledige make-over gegeven en omgevormd tot een informatieplatform met advertentiemogelijkheden, om de jacht mee in een positiever daglicht te kunnen stellen. Sinds mei run ik met Huntingeurope.be daarnaast een eigen webwinkel met meer dan 500 producten toegespitst op de jacht. In Jachtexamen.be ten slotte vinden aspirant-jagers in België ook een volledig uitgebouwd informatiekanaal in de voorbereiding op hun jachtexamen, met onder andere online te volgen cursussen.”
Van starter tot ervaren jager
Met die drie webplatforms beschikt het jonge bedrijf over zowel een educatieve, informatieve als commerciële pijler. “Op die manier kunnen alle jachtliefhebbers, van de starter tot de ervaren jager, bij ons hun gading vinden. Bovendien zijn we online erg sterk, met intussen dagelijks toch zo’n 10.000 bezoekers op onze kanalen. Door hen voortdurend nieuwe content te bieden, profileren we ons nadrukkelijker als hét online platform voor jagers.”
Met Frans- en Engelstalige versies van de webwinkel trekt The Outdoor Company al langer klanten van over heel Europa aan, maar er zijn nog ambitieuze plannen. “We streven naar een samenwerking met een aantal fysieke jachtwinkels, die vaak de stap naar e-commerce nog niet hebben gezet. Een geautomatiseerd platform in samenwerking met enkele shops biedt mogelijkheden om klanten de kans op een persoonlijke service en een grotere voorraad aan te bieden en om hen ook een aanbod aan bijvoorbeeld jachtwapens aan te reiken. Rond het jachtexamen willen we praktijklessen opzetten, om ook op dat vlak een volledige ondersteuning te bieden”, besluit Nickolay Smet.
Nickolay Smet volgde ook een Bryo-traject bij Voka-Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland.
Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinantwerpen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.