Loop_Dimitri_Maarten

Starter van de week: Loop

Startup Loop uit Antwerpen lanceert vandaag hightech, betaalbare oordopjes voor het uitgaansleven. De oordopjes hebben een elegant, discreet design, geven een uitstekende akoestiek en zijn zeer comfortabel. Oprichters van de startup, Dimitri O en Maarten Bodewes, kregen in hun studententijd zelf te maken met tinnitus – een tuut in de oren – en weten dus hoe belangrijk het is om je oren te beschermen.

“Ik herinner me nog goed dat ik met een tuut in de oren zat na het uitgaan in Antwerpen. De volgende dag deden alle geluiden pijn, bussen die langsreden, naar muziek luisteren, etc. Ook tijdens het slapen bleef er een lichte tuut aanwezig. Gelukkig is dit na enkele weken en mede door het gebruik van oordoppen minder erg geworden”, zegt Maarten Bodewes.

Ondernemers-ervaringsdeskundigen

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lopen 1,1 miljard mensen risico op gehoorschade door te luide muziek in discotheken, festivals en concerten. Toch draagt in België amper 15% van de mensen gehoorbescherming, de talrijke sensibiliseringscampagnes ten spijt. Met dat gegeven voor ogen wilden de ondernemers-ervaringsdeskundigen aan deze situatie verhelpen.
Maarten (31) heeft een achtergrond als handelsingenieur en werkte voordien voor Microsoft als hosting lead. Dimitri (32) is burgerlijk ingenieur. Hij werkte eerst als online marketeer bij Eneco en startte daarna zijn eigen bedrijf in de energiesector. Met een moeder die gehoorapparaten verkoopt, kent Dimitri die wereld als geen ander.

Evenwicht tussen bescherming en beleving

Dimitri en Maarten vonden hun gading niet in het bestaande aanbod en ontwikkelden daarom zelf hoogtechnologische oordoppen voor het nachtleven die een vlakke demping van 15 decibel leveren. “15 dB is het perfecte evenwicht tussen bescherming en beleving”, legt Dimitri O uit. Loop, dat deel uitmaakt van incubator Start it @kbc, is erin geslaagd om de eerste oordoppen te ontwikkelen die mensen écht willen dragen bij het uitgaan.
Maarten Bodewes: “Als je kijkt naar de markt van hoofdtelefoons, zijn er allerlei verschillende vormen, designs en kleuren. Bij oordoppen is het aanbod momenteel erg saai. Dat wilden wij veranderen met Loop: een combinatie van geavanceerde technologie en een elegant, uniek design.”

Internationale samenwerking

De technologie ontwierp Loop in samenwerking met Dynamic Ear Company (Nederland), gespecialiseerd in akoestiek en gehoorbescherming. “Het ronde geluidskanaal is cruciaal voor de uitstekende akoestiek van Loop en definieert haar elegante vorm. Het zorgt voor een natuurlijke klankweergave waardoor muziek en stemmen helder klinken, maar minder luid“, zegt Maarten Bodewes.
Tenco (België) produceert door middel van 3D-printing het unieke hightech geluidskanaal van de oordoppen, in laagjes van 50 micrometer in een hypoallergene kunststof. Voor het ultiem draagcomfort werkt Loop samen met Trinity (UK) en Comply (VS), tevens leveranciers van de bekende hoofdtelefoonmerken.

Diverse uitvoeringen komen eraan

Loop is exclusief online te koop via de eigen website. Om de lancering te vieren, verstuurt Loop van 11 tot 20 augustus gratis in België en Nederland. Nu is de matzwarte editie van Loop beschikbaar. In de komende weken zal Loop ook blauwe, rode en witte versies aanbieden. “En intussen werken we ook aan gouden en andere speciale uitvoeringen”, verklapt Maarten Bodewes.

Meer startersnieuws vindt u hier.