Joeri Moreels, afkomstig uit Houtem – Vilvoorde, verliet vijf jaar geleden zijn vertrouwde stad en woont sinds vier jaar in Boom. “Toen ik hier kwam wonen, was het even wennen omdat ik wel wat sociaal contact had. Ik heb de focus verlegd en mijn dromen nagejaagd. Dus ik ben zeer tevreden dat mijn zaak nu zo goed wordt ontvangen door iedereen.”
Corona was de grootste drijfveer voor Joeri bij het starten van zijn eigen zaak. “Ik heb meer beseft dat we moeten stilstaan bij wat onszelf gelukkig maakt en niet het geluk van een ander. Een goede stabiele job hebben is belangrijk, maar op een bepaald moment moet je kiezen en gaan voor je eigen ambities. Na die grote stap te nemen had ik eindelijk de ruimte om te doen wat ik wil.”
Joeri Moreels heeft altijd al wel de ambitie gehad om haar te knippen en met style bezig te zijn, maar nooit de stap durven zetten. Drie jaar geleden begon hij aan een intensieve opleiding als barbier in combinatie met extra lessen in avondschool. Hij wou zich specialiseren in de stijl van de jaren ‘80-’90, die je ook terugvindt in zijn salon. “Op school leren over knippen is één ding, maar daarnaast moet je het ook in de praktijk leren en het zoals een stielman onder de knie hebben. Gelukkig heb ik een groot netwerk, waar ik dan ook steeds bij kon oefenen.”
Grootse toekomstplannen
Eén van Joeri’s ambities naast groeien met het concept Jawz (kleding), is om daklozen te helpen met een knipbeurt, maar dat is niet zo eenvoudig als gedacht. “Mijn logo staat immers op mijn bus die de nodige voorzieningen heeft, en dan zou ik er reclame mee maken terwijl dat absoluut niet mijn drijfveer is. Hygiëne en voorkomen is zo belangrijk voor het mentaal welzijn van een mens. Mensen koppelen spijtig genoeg vaak onverzorgde mensen aan negatieve gedachten. Ik ben dan ook een grote voorstander van ‘help elkaar’. Tegenwoordig is iedereen enkel bezig met zichzelf.”
Bij Jawz gaat het ook niet enkel om de knipbeurt, maar de hele ervaring daarrond. “De klant is bij mij geen nummer, ik wil je naam kennen en plan de eerste afspraak dan ook extra tijd om een gesprekje te voeren. We gaan dan het kapsel analyseren en kijken wat er verbetert kan worden. Mensen komen niet als klant, maar als vriend. Waarom moeten mensen komen? Ik zeg liever: waarom niet? Kom kijken vindt het uit”, besluit Joeri Moreels.
Meer info over starters vindt u op onze overzichtspagina. Bent u ook een starter of kent u zo iemand? Laat het ons weten via redactie@madeinantwerpen.be en zo komt u de komende weken misschien in de schijnwerpers te staan.